lördag, mars 13, 2010

Riksdagen erkände folkmordet 1915

Sveriges riksdag ställde sig i torsdags bakom ett erkännande av folkmordet 1915 på armenier, assyrier/syrianer/kaldéer och pontiska greker. Reservationen godkändes med minsta möjliga marginal - 131 röster mot 130, och innebär att man har bifallit motionen 2008/09:U332 av Hans Linde med flera.

- Torsdagen den 11 mars 2010 är en historisk dag för Sverige. Jag och Vänsterpartiet har länge drivit frågan om ett erkännande av folkmordet 1915 på armenier, assyrier/syrianer/kaldéer och pontiska greker. Jag är oerhört stolt och lycklig över att ha varit med och fattat detta beslut som innebär ett stort steg framåt i försoningsprocessen och upprättelse för offren för folkmordet och deras efterlevande, säger Hans Linde, utrikespolitisk talesperson och riksdagsledamot för Vänsterpartiet.

- Nu utgår jag ifrån att utrikesminister Carl Bildt respekterar riksdagens beslut och till den turkiska ledningen framför riksdagens ståndpunkt, att det som skedde 1915 var ett folkmord. Det har förekommit uppgifter om att Turkiets premiärminister Erdogan besöker Stockholm nästa vecka. Om det stämmer anser jag det vara en självklarhet att Bildt tar upp frågan, avslutar Hans Linde.

1 kommentar:

Björn Nilsson sa...

Det där beslutet var ett dj-a stolpskott. Det är ett otyg när parlamenten tror att de kan sitta och avgöra vetenskapliga frågor, som ju har hänt på senare år. Dessutom blir det hyckleri eftersom det bara är politiskt bekväma massmord som plockas fram. Jag har svårt att se det här som annat än politisk opportunism.