måndag, oktober 26, 2009

Mattias Karlsson i Pole Position med två tipsomgångar kvar

Den 27 omgången av allsvenskan är färdigspelad och det är raffel i både topp och botten. Detsamma gäller även Tipsmästerskapet 2009 där två omgångar återstår och det är ovisst i in i det sista. Det blev tronskifte i den sammanlagda tabellen och den nya ledaren heter Mattias Karlsson.

Men han vann inte omgången utan det gjorde Mats Arbring som kammade hem sju poäng, samma antal som Daniel Grozdanovski men Mats har några treor mer så han blir segrare i omgång 27. Mats fick en trea och det var i matchen Örebro- Halmstad. Utöver denna trea blev det ytterligare fyra poäng när han prickade in rätt tecken i matcherna GAIS- Malmö, Brommapojkarna- Göteborg, Helsingborg- Kalmar och Gefle- Trelleborg. Sju nya poäng ger honom nu sammanlagt 126 poäng och 10 poäng efter serieledaren Mattias men fortsatt sista plats dock häng på mig på fjärde platsen. Där skiljer det bara tre poäng nu.

Daniel hänger på i toppstriden och är ny tvåa i sammandraget med 134 poäng. Sju pinnar blev det i denna omgång och en poäng inhämtad gentemot Mattias. Det skiljer bara två ynka poäng mellan Mattias och Daniel och det kommer bli en hård fight ända in i kaklet. Rätt resultat som innebär tre poäng fick han in i matchen Helsingborg- Kalmar. Resterande fyra poängen tog han i matcherna GAIS- Malmö, Örebro- Halmstad, Brommapojkarna- Göteborg och Gefle- Trelleborg.

Ny etta i den sammanlagda tabellen blev som tidigare nämnts Mattias Karlsson som i denna omgång fick i hop fem poäng och det ger han totalt 136 poäng efter 28 omgångar. En trea och tre en poängare blev facit i denna runda. Trean kom i matchen Helsingborg- Kalmar och enpoängen kom i matcherna Örebro- Halmstad, Brommapojkarna och Hammarby- AIK. Nu har Mattias Pole Position inför avslutningen av mästerskapet

Jag själv tappade lite mark mot mina konkurrenter framför mig. Fem poäng blev min poängskörd i denna omgång och de kom efter en trea i matchen GAIS- Malmö och två en poängare i matcherna Brommapojkarna- Göteborg och som enda tippare få poäng av Djurgårdens seger mot Örgryte. I sammandraget ligger jag fyra med 129 poäng och jag är sju poäng efter Mattias i toppen. Visst har jag fortfarande chansen med två omgångar kvar men då måste jag få bra utdelning till att börja med i nästa omgång. Dessutom har jag Mats Arbring flåsande i nacken då jag har honom endast tre poäng bakom mig.

Andreas Gustavsson som tidigare ledde har genom sitt ointresse att lämna in tipset tappat sin serieledning. Han lämnade in för de sista tre matcherna i omgången som spelades i går och fick i hop en pinne i matchen Hammarby- AIK. Det innebär att han ligger numera först på tredje plats med 131 poäng och är fem poäng efter Mattias i toppen.

Här kommer tabellerna som gäller först omgång 28 och sedan sammanlagt. Första kolumnen är antal omgångar, andra kolumnen är antal trepoängare , tredje kolumnen är antal enpoängare och så slutligen antal poäng.

Mats Arbring 28, 1,4, 7p
Daniel Grozdanovski 28, 1,4, 7p
Mattias Karlsson 28, 1,3, 6p
Nicke Grozdanovski 28 1,2, 5p
Andreas Gustavsson 28, 0.1. 1p

Mattias Karlsson 28, 18, 82, 136p
------------------------------------
Daniel Grozdanovski 28, 18, 80, 134p
Andreas Gustavsson 28, 22,65, 131p
Nicke Grozdanovski 28, 21, 66 129p
Mats Arbring 28, 20, 66, 126p

Inga kommentarer: