tisdag, oktober 20, 2009

Lyssna till passionerad barrockmusik av Musica Åfors i morgon

I morgon kommer Åforsteatern tillsammans med Åfors Folkets Hus förening att arrangera den andra evenamget av fyra i höstsatsningen "Kultur för en hundralapp". Denna gång blir det en konsert med Musica Åfors som kommer att spela passionerad barockmusik. Jag ställde några frågor till en av grundarna till gruppen Gitte Lind som bor i Åfors inför konserten.









1. Hej Gitte, På onsdag kommer Åfors Musica att ge en konsert i Åfors Folkets Hus. Vilka förutom du ingår i gruppen och vilka instrument spelar var och en?
Gitte Lind - blockflöjt, traversflöjt och sång
Åsa Cederholm - sång
Willi Österberg - Viola da Gamba och Serpent
Anna-Karin Palm - Cembalo


2. Vad är er musikstil och var hittar ni er inspiration?
Vi spelar främst Barockmusik men gör även vissa nedslag i Renässansen.Inspirationen kommer ur att musicera tillsammans.

3. Musica Åfors är ett vackert namn tycker jag. Hur och när kom ni på den?
Willi och jag startade för 25 år sedan, vi firar faktiskt jubileum i år, och namnet kommer sig av att vi har vårt säte i Åfors

4. ”Ja, ja mitt hjärta” heter konserten ni kommer att ge i morgon. Kan du berätta lite grann om vad som händer under konserten?

Vi kommer att spela och sjunga och berätta om hjärta och smärta, från Henrik VIII och en del av hans fruar till bl. a. Händel och Purcel.

5. Hur länge har ni spelat och hur ofta ger ni konserter?
25 år som sagt. Vi brukar ge 3-5 konserter /år.

6. Spelar du andra grupperingar, på egen hand eller kanske både ock?
Jag är ibland ute och spelar ensam och så sjunger jag i 2 körer, Nybro Motettkör och Madesjö Vokalensemble.

7. Vad betyder musiken för dig?
Den betyder väldigt mycket. Den är min "terapi" som gör att jag får ny kraft och energi. Att musicera tillsammans med andra är ett underbart sätt att umgås med andra människor. Musiken talar ordlöst till oss och berör våra innersta känslor


8. Vilken var ditt första instrument och vad fick dig in på denna bana?
Blockflöjt, som för många andra. skillnaden är att jag fortsatte när alla andra valde "riktiga" instrument. Det är inte lättare att spela blockflöjt än vilket annat instrument som helst, om man ska göra det bra. Tvärtom såg jag det som en utmaning, just instrumentets enkelhet gör det svårt att få fram nyanser o.s.v. men det har så stora möjligheter, och så är det ju så vackert

9. Vad lyssnar du själv på för musik?
Jag rör mig inom många changrer. Jazz, klassiskt, "världsfolkmusik", rock och pop. Bara inte dansband.


10. Du är även aktiv i Åforsteatern där du är föreningens ordförande. Musik och drama går hand i hand. Hur ser du på teaterföreningens framtida utveckling?
Vill vi så finns det en framtid. Jag tror att vi behöver få in nya intresserade medlemmar som brinner för teater om vi ska orka genomföra ett nytt "storprojekt". Just nu har vi en studiecirkel som förhoppningsvis skal sluta i en egen föreställning den 16 december. Vi får se hur det går, men under tiden har vi iallafall roligt och skapar vårt eget kulturliv här i Åfors och får därigenom gemenskap och sammanhållning i byn.

11. Är det något du vill tillägga som jag inte har tagit upp i mina frågor? Här är ordet är fritt
Hoppas att många tar sig hit på onsdag och även 4/11 då vi kommer att ha en föreställning med Per Sörman som gör ett program om Dan Andersson.
Håll också utkik efter Åforsteaterns egen föreställning den 16/12


Tack Gitte Lind för att du tog tid till dig för att besvara mina frågor. Det kommer bli spännande att se och höra konserten i morgon. Alla är välkomna till Åfors Folkets Hus kl. 18.30.

Inga kommentarer: