lördag, oktober 10, 2009

Ack du sköna Oktober

Många människor känner av höstdepressionen nu när vi har kommit mitt i hösten och det finns ingen återvändo. Det är mörkare nu tidigt på kvällarna och sent på morgonen. Värmen är borta och kylan börjar tränga på. Men hösten bjuder på så mycket mer än bara negativa saker. Det har jag visat med hjälp av bilder tidigare och nu är det dags igen. Bilderna är tagna igår eftermiddag och tidiga kvällen













Detta är något som de allra flesta tycker om när det är hösttid. Mogen plockfärdig frukt i detta fall röda saftiga äpplen












För ingen säger väl Nej till dessa äpplen.














Oktober bjuder på olika färgprakter














Det har varit fullt med rönnbär i år och det finns bär kvar i klassar på träden fortfarande.














Höstbild från Maskumeberg som ligger ca åtta km sydväst om Emmaboda.
















Lönnlöv

Strax utanför Västra Hällasjö sprang en Råget med sina två kid över vägen. När jag kom med bilen sprang kiden över på högra sidan och rågeten tillbaka till den andra. Där tryckte hon i ca 30.sek. Men när hon upptäckte att jag stannade bilen för att låta henne passare över så tog hon mod till sig och började med försiktiga steg komma fram för att ta sig över. Det var då jag tog denna bild. Två sekunder senare var hon över till andra sidan och familjen var förenande igen och alla inblandade inklusive mig lyckliga.













Vid Moshultamåla fick jag syn på denna vackra räv som var på jakt efter ett kvällsmål















Den gick runt på åkern och letade efter gnagare.












Plötsligt tog den en krumsprång och försvann in i gräset. Lägg märke till den vackra svansen med den vita svanstippen väl synlig.















Jakten går vidare. En räv i god form var detta.

4 kommentarer:

Lasse Strömberg sa...

Jag blir avundsjuk på dina rävbilder. Själv skulle jag gärna plåta litet räv men hos mig skjuter jägarna alla rävar. De har också en hel hop rävfällor utsatta vilket gör att rävarna inte har en chans.
Vad gör man?

Björn Nilsson sa...

Vad luktar väl bättre än svenska äpplen! En smulpaj på äpplen är ett bra motmedel mot höstnojan!

Rävar har ett kul sätt att jaga. De smyger fram, gör ett krumsprång för att skrämma upp en åkersork - och vips så är middagen fixad!

Rönnbärsgelé tänkte jag på när jag såg bilderna, rönnbären bör vara mogna för gelekok efter några frostnätter.

Nicke Grozdanovski sa...

vad trist att man skjuter alla rävar men vad ännu värre är alla fällor som man lägger ut. Här nere har vi gott om räv. Jag som kör på nätterna på jobbet ser se ofta och de är vackra djur.

Ja du ser Björn. Det finns glädjeämnen även på hösten :-)

tomasrj sa...

Dina rävbilder hade jag missat. Stiligt Nicke!