lördag, april 21, 2012

Skärpta säkerhetskrav efter olyckan

Efter att Titanic försvann under ytan så började man utreda vad som orsakade katastrofen. Men en sådan utredning hur olyckan överhuvudtaget var möjlig och vem eller vilkas misstag som låg bakom att Titanic gick sitt tragiska öde till mötes så finns en rad olika åsikter.

Farten lyfts fram som en stor orsak då fartyget höll en hög hastighet trots att man befann sig mitt i stora isfältsområden. Här belades kapten Smith i de båda utredningar (sjöförhör) som företogs efter olyckan med en stor skuld. Han anses ha negligerat de faror som han måste ha insett fanns när man med med hög fart anträdde ett område känt för drivande isberg. Det svaga agerandet av Titanics båda telegrafister ses också som en faktor. Skulle de tagit de allra flesta isbergsvarningarna på allvar, hade man troligen hunnit avvärja en kollision. Främst menat i detta sammanhang är den varning man mottog av Californian klockan 23.05, då telegrafist Phillips nonchalant och irriterat svarat "Håll tyst, jag arbetar".

Väderleken kan även den ha varit en faktor. Hade vädret inte varit så lugnt och stillsamt som det råkade vara just den natten, hade man kanske hört vågornas slag mot isbergen och därför tagit en annan kurs. Om man ser till Titanics utkiksmän så var de inte särskilt bra utrustade då de inte hade tillgång till varken strålkastare eller kikare. En kollision hade troligen kunnat ha undvikits om dessa hjälpmedel funnits att tillgå.

På senare år har nya efterforskningar fört fram flera andra orsaker till Titanics förlisning. Man menar bland annat att fartygets konstruktion hade kunnat göras säkrare. En teori som stöds av flera franska experter är att fartyget var konstruerat med nitar av dålig kvalitet. När man kolliderade med isberget brast de sköra nitarna och plåtarna lossnade ifrån varandra.En forskare vid Ohio State University hävdar att en kolbrand som ska ha skett ombord kan vara en av anledningarna till förlisningen.Denne avvisar också ryktet om att Titanic hade en för hög fart med syftet att slå hastighetsrekord. Han menar att fartyget helt enkelt inte var byggt för en sådan fart samtidigt som man från rederiets sida inte skulle ha slösat och lagt energi på denna bedrift beroende på den kolstrejk som rådde vid tiden.

Med enbart hänvisning till den höga dödssiffran råder det ingen tvekan om att fartyget hade för få livbåtar, sammanlagt 20 stycken med plats för 1178 människor. Dessa var konstruerade av den svenske uppfinnaren Axel Welin och enligt dennes ritningar hade fartyget kunnat ta 12 fler, totalt 32 st. Trots det låga antalet utrustade livbåtar ombord bröt rederiet inte mot några lagar. Detta då sjölagen från 1894 påbjöd att fartyg med en vikt över 10 000 ton endast behövde 16 livbåtar.Frågan kring det låga livbåtsantalet blev ett hett samtalsämne under sjöförhören efter förlisningen. En man som förde fram sina åsikter angående detta ämne var Alexander Carlisle. Han hävdade att han till en början föreslagit mer än 64 livbåtar för skeppet och att Bruce Ismay informerats om detta - vilket dock den senare i förhör efteråt förnekade.

Det höga dödstalet berodde också på att många av livbåtarna endast firades ner halvfulla. Skarp kritik riktades därför t ex mot andrestyrman Lightoller som varit en av de ansvariga för vilka som fick beträda livbåtarna. Man lyckades dock aldrig vid de båda sjöförhören bestämma vem eller vad som var den ”egentliga” orsaken till förlisningen. En av de av anklagelser mest ansatta var dock Stanley Lord, kaptenen på SS Californian, som man (felaktigt) menade befunnit sig nära Titanic vid tiden för förlisningen och därför borde ha agerat snabbare och bättre än vad han gjorde. För varje år som går förs nya teorier fram angående den tragiska olyckan. Trots detta kommer man troligen aldrig få fram EN enda direkt, egentlig orsak då flera varandra närliggande faktorer och misstag samspelade innan och under fartygets undergång och det ena inte nödvändigtvis utesluter det andra. Men sammanställer man dessa faktorer kommer man inte ifrån att det var det mänskliga faktorn som var orsaken till olyckan. Nonchalansen över att vara oövervinnerlig, hög hastighet och att man upptäckte isberget för sent är de största orsakerna enligt mig till olyckan. Men olyckan förde ändå något gott med sig då man skärpte säkerhetskraven ute till sjöss.


KRAV PÅ LIVBÅTAR: Bara hälften av passagerarna fick plats i Titanics livbåtar. Efter olyckan blev det lag på att alla fartyg måste ha livbåtsplatser till alla ombord.

RUTTERNA LADES OM: Numera går alla rutter över Atlanten längre söderut – allt för att undvika isberg. Denna regel kom till direkt efter Titanic-katastrofen.

RÖDA RAKETER: Det finns uppgifter om att Titanics röda nödraketer av andra fartyg uppfattades som »fyrverkerier«. Numera betyder röda raketer otvetydigt nöd.

ENDAST SOS: SOS är numera den enda nödsignalen som används vid fara och den är vedertagen över hela världen.

ÖKAD RADIOBEVAKNING: Efter olyckan infördes radiobevakning 24 timmar om dygnet. Orsaken var att SS Californian, som låg närmast Titanic vid olyckstillfället, hade stängt av radion för natten.

OBLIGATORISKA LIVRÄDDNINGSÖVNINGAR: Besättningen ombord på Titanic hade knappt någon säkerhetsutbildning. I dag är det lag på att livräddningsövningar ska hållas regelbundet.

INTERNATIONELLA ISPATRULLEN: Två är efter Titanics förlisning infördes den Internationella ispatrullen, som har till uppgift att spåra isberg ute till havs.

KONSTRUKTIONSÄNDRINGAR: Titanic-olyckan bidrog även till att fartygskonstruktörerna tvingades tänka om. Bland annat utvidgades skroven över vattenlinjen för att ge dem dubbla skrov. Även skotten höjdes.

1 kommentar:

Sara W sa...

Alla som har ett hum om vetenskap och inte flumvetenskap vet ju att det var en optisk illusion på grund av de olika temperaturförhållandena i luften och vattnet som var orsaken till att Titanic varken såg isberget i tid eller kunde undvika det. Det där fastslogs för flera år sedan av en väletablerad forskare och styrks av vittnesmål, temperaturmätningar från de andra skeppen i området under den tiden, samt flera praktiska experiment. Allt annat var teorier som saknade ordentligt vetenskapligt stöd. Det var även pga av dessa väderförhållanden som det fartyg som låg närmast, inte kom till deras räddning eftersom de inte såg att det var Titanic eller att hon sjönk.