lördag, november 18, 2006

Ställa ut skorna

I gårdagens föreställning råkade jag utför någonting som jag hört från sportvärlden. Det är när ett bättre lag möter ett sämre. Man känner sig segerviss på förhand och som säger man ställer bara ut skorna och tror att man ska vinna ändå. Har man den inställningen brukar man få problem. Man kan vinna matchen ändå, men man får garanterat en jobbigare uppgift än vad som var nödvändigt. Men man kan även förlora matchen. Ofta är de svårt att komma in i rytmen om man skulle komma snett in i matchen. Det gäller att inte ta saker och ting för givet.

Detta hände mig i går alltså. Jag var självsäker på ett undermedvetet fel sätt. Jag laddade på rätt sätt men jag tror att jag tog för lätt på uppgiften. Det innebär att jag kom snett från början i trumscenen och min berättande monolog. Inte så snett att jag inte klarade uppgiften men det blev inte det sprudlande energirika sätt som jag vet att kan plus att mina rörelser kom fel i timingen. Det innebar att jag fick lite negativ nervositet i mig och kom inte rätt in i matchen om man säger så utan de blev lite misslyckat. Men jag tror inte att publiken märkte de egentligen men de blev inte så jättebra ändå. Annars var gårdagens föreställning den bästa hittills och det känns väldigt bra så allt vart absolut inte misslyckat.

I kvällens föreställning satt allt där de skulle. Jag tog gårdagens lilla misslyckande på allvar och gick ut och gjorde en av mina bästa scener hittills. Jag sprudlade av berättarglädje och mina rörelser på scenen var väl tajmat och energirika. Nervositeten släppte där den skulle. Rösten var stark och glatt och jag är helnöjd med dagens insats och även i dag gjorde vi alla en bra föreställning.


Alla jag pratat med efteråt i dessa fyra föreställningar hyllar oss och tycker vi gör ett fantastiskt jobb. Vi får kramar och blommor och ibland känns de lite overkligt att så många gillar det. Man hör de på många sätt. Ett sätt man kan hylla oss på är som Algutsboda Serviceområdes kökspersonal gör. Där på det särskilda boendet Ekebo har vi beställt mat till i morgon eftersom vi har två föreställningar och behöver mat i oss. Jensy Elvung frågade om de hade tid med vår beställning.
– De svarade de att de hade de inte, men vi ger en så bra föreställning så de fixar de ändå. Ett fantastiskt svar. Man blir rörd in i själen. Andra positiva svar är när de säger att tiden försvinner under föreställningen. Föreställningen är ca en timme och 45 minuter men den känns inte lång enligt de jag pratat med och de är också ett positivt gensvar.

I morgon har vi två föreställningar. Den första klockan 12 är en extra föreställning som alla biljetter tog slut med en gång. Sen den ordinarie klockan 16. Publiktrycket har gjort att de blir ytterligare en extra föreställning på onsdag 22 november klockan 18.30. Redan nu är hälften av biljetterna till denna extra föreställning sålda så den blir också slutsåld snart. Alltså i morgon blir en maratondag men jag tycker de ska bli kul och en intressant utmaning. Ny publik och nya laddningar inför förställningarna men en sak är säker. Jag kommer aldrig att ta något förgivet igen. Det krävs 100 koncentration varje föreställning och de vet jag nu både medvetet och undermedvetet.

1 kommentar:

Anonym sa...

sånt som händer=)

bandy 29 December en fredag Vetlanda-Bajen skulle va fint med en utflykt där sen dan efter ser vi Nybro-lakers

på söndag ser ja din föreställning:D



/bror