söndag, november 05, 2006

Premiären närmar sig

Förberedelserna och preparationen inför vår teaterpremiär på lördag går in i sitt slutskede. Veckor av repetition, träning och hårt arbete ska snart vara fulländat. Vi har våra kläder på oss, vi har sminket, vi har all rekvisita klart och varje skådespelare vet vad den ska göra på scenen och mellan scenen. De som sker på scenen är självklart viktigt, men minst lika viktigt är arbetet mellan scenerna och bakom kulisserna för de aktörer som inte medverkar på just den scenen som just pågår. Det ska bytas om och i vissa fall sminkas om också. Det gäller att tajma in det rätt så man kan vara klar när det är dags springa in på scenen igen. I dag så lyckades det bra för alla men de blir en hel del rörelser bakom kulisserna, men de funkar bra.

I dag hade vi vårt inofficella genrep, d.v.s. vi ska ha några inofficiella föreställningar nästa vecka för att kunna toppa lagom till premiären på lördag. Det är också en träning och att få in rutin på att ha föreställning några kvällar i rad, eftersom vi har tre föreställningar på tre dagar som mest. Vi har bjudit in skolklasser och andra som publik för nästa veckas föreställningar. Vi har haft publik innan på våra genomdrag av pjäsen men nu blir de så att säga på riktigt. Vi har vårt officiella genrep på fredag så vi kommer att ha tre föreställningar innan genrepet med publik kommande vecka, tisdag, onsdag och torsdag.

Dagens mentala genrep gick för min del väldigt bra tycker jag. Allt funkade även om de var lite förvirrat att hålla reda på alla kläder, letade efter mina skor b la. fick lite panik där ett tag men jag lyckades komma på vart jag lagt de, så de blev bra till slut. Mina karaktärer som jag gör i föreställningen:

- Jag är Gud fader och hälsar alla i publiken välkommen till föreställningen, då har jag ett vitt linne med en långhårig vit peruk. Barfota är jag
- En Sekond som assisterar en Indian i en boxningsmatch. Där har jag ett brunt skynke med fransar där nere. Målad i ansiktet som en indian, med krigsmålning. Har ett pannband med en fjäder på. Barfota är jag här också
- En som springer för livet i en krigsscen. Där har jag ett svart skynke över huvudet som är som ett skydd över mig när jag springer undan flyganfallet.
- En arbetare som är arg för ett löneavtal. Där har jag en blåvitrandig tröja med knappar ner till bröstet. Svarta byxor med trätofflor på fötterna
- Min huvudroll är den där jag är en stolt medlem ur Åfors musikkår. Där har jag en vit skjorta och över skjortan en musikkårs uniform. Vit musikkårsmössa med något emblem på. Svarta byxor. Svarta lågskor på fötterna.
- Sen i slutscenen har tagit av mig musikkårs uniformen och mössan. Men behåller allt de andra på.

Teatern är en utmaning för mig och det är en rolig och spännande resa vi har gjort och är på väg till. Nu ska vi visa de vi lärt oss på repetitionerna och vi kommer att ge åtta sjuhelsikes föreställningar som kommer vara absolut på topp. Med glädje och allvar ska vi ge publiken en minnesvärd kväll.

3 kommentarer:

Birgitta Axelsson Edström sa...

Man ska ju inte önska lycka till inför en föreställning sägs det, så det får jag väl låta bli... men jag kommer att tänka på er i alla fall och hålla tummarna. Om allt går rätt för min del så kommer jag att vara i Paris på lördag, men självklart ska jag kolla recensionerna!

Birgitta Axelsson Edström sa...

Sen bör jag naturligtvis gratulera till Hammarbys plats i Royal League!!!

Nicke Grozdanovski sa...

Tack för dina ord Birgitta. Det komnmer att gå bra på föreställningarna och även i Royal league :-)

Trevlig resa till Paris... välkommna till Åfors för att titta om ni kan, men skynda er att boka biljetter för de går åt :-)