onsdag, november 22, 2006

Samarbetet har börjat

Nu har samarbetet mellan socialdemokraterna och vänsterpartiet i Emmaboda kommun börjat på allvar. I måndags kväll hade vi vårt första gemensamma gruppmöte inför gårdagens kommunstyrelse. Vi blev väl mottagna av (s) och det blivande kommunalrådet Ann- Marie Fagerström hälsade oss hjärtligt välkomna till gruppmötet. Ska också säga att vi i vänsterpartiet tog väl emot de socialdemokratiska representanterna också, så de var ömsesidig.

Kvällen gick i 2007 års budgets tecken, där vi visade att vi har en välskött ekonomisk situation här i Emmaboda. Detta ger utrymme för angelägna satsningar. Vi ger inför 2007 våra verksamheter drygt 13 miljoner i tillskott jämfört med 2006. 11 av dessa tillfaller Bildningsnämnden och Socialnämndens verksamhetsområde. Även kommunstyrelsen får kompensation för ökade kostnader som kollektivtrafiken åstadkommer när Kalmar läns trafik som vanligt höjer sina avgifter och att för att utjämna skillnader som uppstått genom bildandet av Räddningstjänst förbundet Emmaboda-Torsås. Teknik och fritid får enlite minskad ram kommande år jämfört med 2006. Minskningen är på 263 000 kr.

De var de mesta som diskuterades under måndagskvällen och budgeten klubbades igenom på kommunstyrelsens sammanträde som var i går och kommer att återbehandlas i kommande kommunfullmäktige som är den 4 december.

Detta var en bra start på samarbetet tycker jag. Jag måste säga att jag är positivt överraskad av sossarnas bemötande av oss. De är angelägna om att vi ska vara med på tåget. De kör inte sitt race utan vi är med och påverkar redan och det känns hoppfullt inför framtiden. De gäller för oss i vänsterpartiet att vara ödmjuka men ändå vara en drivande kraft i detta samarbete men jag är inte orolig för att vi inte ska vara ödmjuka eller drivande.

Nämndarbetet har inte börjat än utan den kör igång efter årsskiftet. Jag hyser stort hopp inför det kommande samarbetet i min nämnd,Bildningsnämnden där Jan-Olof Jäghagen ska vara ordförande i. Han har ju varit med oss tidigare och hoppade tillbaka till socialdemokraterna för lite mer än ett och ett halvt år sedan. Även om jag tycker att de var synd att han gjorde detta avhopp så är de en person jag känner väl och tycker bra om. Vi har bra kontakt även utanför politiken genom att vi båda är med i Åfors teaterprojekt och att en av hans söner är bra vän med min bror Daniel. Rickard som sonen heter och Danne de pluggar tillsammans nere i Eslöv,folkhögskola där de läser till fotbollstränare. De är inne på sitt andra och sista år. Så jag förväntar mig ett gott samarbete med Jan- Olof under dessa fyra år i Bildningsnämnden
.

Inga kommentarer: