torsdag, juni 12, 2008

Skolavslutning

I dag genomfördes skolavslutningen i de olika skolorna i Emmaboda kommun. Jag var som bekant och bevittnade och dessutom talade för bildningsnämndens räkning på Johansfors skolas avslutning i Algutsboda kyrka.














Elever med föräldrar börjar samlas för avslutning utanför kyrkan.



77 elever som går i Johansfors skola detta läsår hade sin skolavslutning i dag tillsammans med sina lärare, föräldrar och syskon. Efter kyrkklock ringningen så var det intåg i kyrkan där sex fanbärare gick främst och sen kom eleverna klassvis marscherande in till sina bänkrader inne i kyrkan. När alla var på plats så hälsade Kyrkoherde Swen Ljungdahl oss alla välkomna till denna avslutning. Sen följde en klassiker i skolavslutning sammanhang nämligen "Den blomstertid som kommer" Det är väl den psalm som alla känner igen och många kan sjunga utantill och det märktes även denna skolavslutning















Några av de ca 120 personerna i kyrkan













Rektor Annette Fagerström håller sitt tal som om året som gått



Efter olika vackra sånguppträdanden från olika elever och ett utmärkt tal rektor Annette Fagerström var det så dags för mig att hålla mitt tal i kyrkan. Visst kändes det väldigt nervöst innan, detta ska absolut inte förnekas. Benen var som spagghetti när man tog de 10 stegen det behövdes från min bänkrad fram till mikrofonen. Detta är det största och framför allt högtidligaste tillfället som jag har talat inför. En skolavslutning med ungefär 120 personer inne i en vacker kyrka är inte och leka med. Det kräver ett visst mod i kroppen för att genomföra detta. Men att se folksamlingen framför mig när jag stod där framme vid talarpodiet var otroligt häftigt. Det satt många där som jag kände och som givetvis kände mig och från de hämtade jag kraften och modet att hålla mitt tal. Det kändes fortfarande pirrigt men det var nog bara jag som märkte det att allt inte var 100% men trots det är jag väldigt nöjd med både talets genomförande och budskapet till alla i kyrkan. Talet kommer i sin helhet längst ner i detta inlägg















Årskurs sex sjunger Himlen är oskyldigt blå.




Efter mitt tal så blev det ytterligare sång och dessutom även pris och stipendieutdelning till några elever. Det var Hembygdsföreningen, Greta Pettersson- fonden och Bark- Lagergren som stod för priset och stipendier. Sen var det två från åskurs sex som hade ett tacktal på hela årskursens vägnar till alla som dem har varit behjälpta av under sina sex år i Johansfors skola.

Som avslutning så gav kyrkohedern Swen Ljungdahl några kloka ord på vägen till alla och så sjöngs ytterligare en sommarlovsklassiker nämligen I denna ljuva sommartid. Efterdet var det uttåg klassvis igen från kyrkan och äntligen började sommarlovet för de duktiga eleverna när de klev utanför kyrkporten.

Avslutningsvis tycker jag det var en trevlig skolavslutning på läsåret 08-09. Alla barnen var sommarklädda och det kändes som vanligt högtidligt och en förväntan låg och vibrerade i luften inför det kommande sommarlovet. Bra genomförda tal av alla men framför allt fina sånger från elevernas sida. Man minns själv hur det var när man var liten och hade skolavslutning just i denna kyrka. Senast var det juni 1985, det året jag gick ut sexan. Då var vi tre skolor som hade avslutning i Algutsboda kyrka. Förutom Johansfors skola så var det Eriksmåla och Boda skola som representerades på den tiden. Nu finns bara Johansfors kvar som Algutsboda sockens enda grundskola. Men det är en fin skola de får gå i. Nyrenoverad 2001 med en intilliggande sporthall som heter Allsbohallen. Inne i skolan finns fina förutsättningar för eleverna att bedriva sina lektioner och i den nyrenoverade skolbiblioteket som tidigare varit gymnastiksal kan de koppla av eller hämta kunskap bland böckernas värld. Men nog med historia nu, det bryr sig inte dagens elever om när de nu har sin första sommarlovskväll. De lever i nuet och tillhör även framtiden där de ska forma sina liv till att bli ansvarsfulla och goda människor. Jag önskar de all lycka till i framtiden och ett riktigt skönt sommarlov.

Sånger som sjöngs under avslutningen:

Sånger ur "Majas alfabetssånger" F-1-2 sjunger
Pippis Sommarvisa- Alice Larsson Klass 3 och Maja Sjöfors Klass 2
Nu är sommaren här- 3-4 sjunger
Det vackraste- Sabina Håkansson Klass 5, Maja Bjuringer Klass och Wilhemina Walfridsson Klass 3 sjunger och spelar gitarr
Lyckodag och På Blomsterängen- Klass 5 sjunger
Himlen är oskyldigt blå- Klass 6 sjunger
För Kärlekens skull- Moa Sundin sjunger, Klass 6
Idas sommarvisa- Alla sjunger.

Mitt Tal:

Hej!!

Det är inte så hemskt länge sedan jag själv satt i kyrkan där ni nu sitter och längtade efter sommarlovet. Då steg en sån där tråkig gubbe fram och skulle tala och man tänkte… ”Åh, Nej ska det aldrig ta slut”

Nu är jag själv där tråkiga gubben som ska tala till er sommarlovslängtande elever . Men eftersom jag vet hur mycket ni vill springa ut och njuta av sommarlovet så ska jag inte tala länge. Men tänk vad tiden går fort, ännu en gång sitter vi här och firar en skolavslutning i denna vackra kyrka. För några av er elever är det första gången. Ni har just avslutat ert första spännande läsår och när skolan börjar till hösten igen är ni inte yngst på skolan längre. Tänk vad tiden går fort. För de allra flesta av er elever i 2-5:an så ses vi nästa år här i kyrkan. För er sexor är det sista gången ni är här och firar skolavslutning med oss, Efter sommaren börjar en ny spännande och förhoppningsvis rolig tid för er när ni börjar i årskurs sju på Bjurbäcksskolan. Jag kan tänka mig att ni har fjärilar i magen inför starten i sjuan. Det blir mycket nytt för er, ny skola, nya lärare, nya ämnen och framför allt nya kompisar att lära känna. Men jag är övertygad om att ni kommer att fixa detta. Jag och bildningsnämnden önskar er sexor all lycka till inför ert kommande äventyr.

Men nu väntar en skön sommar för er alla med förhoppningsvis sol, bad eller vad ni nu hittar på för andra trevliga saker att göra. Men vad ni än hittar på så kom ihåg att vara rädda om er och varandra. Att vara snäll mot sina kompisar och andra är viktigt i livet. Detta gäller i skolan såväl som på sommaren. Att hjälpa varandra, stötta varandra och vara kompisar är något som alla mår bra av. Då får alla en skön sommar. Tänk på det alla barn. Jag vill därmed önska alla barn en trevlig sommar och att ni kommer tillbaka när skolan börjar igen vare det sig i Johansfors skola eller nere på Bjurbäcksskolan, fulla av energi och lust för att lära sig mera av era lärare.

Till er lärare vill jag säga att ni har ett av världens finaste yrken. Att ge den kunskap ni har till morgondagens vuxna är aktningsvärt och ni vägleder våra elever i deras tidiga skeden i lärandet av livet. Att bli lärare är inte man gör enbart för lönen skull, att bli lärare det en drivkraft att vilja förmedla kunskap till en annan människa på ett roligt och effektivt sätt. Ni inger förtroende till eleverna att med hjälp av er förstå och ta till sig det ni undervisar. För det spelar ingen roll hur mycket kunskap man har om man inte kan lära ut. Ni har på ett förtjänstfullt sätt arbetat under läsåret med våra elever. Ni har lotsat kunskapskeppet ännu en gång i hamn. Känn er stolta och värdefulla för det arbete har lagt ner under läsåret. Jag och bildningsnämnden hoppas ni får en trevlig sommar och att ni är fullt utvilade och fulladdade när höstterminen börjar .

Även ni andra som på något sätt arbetar i skolans värld som t ex. städpersonal, vaktmästare och skolbibliotekarie är viktiga för verksamheten, det kan alla intyga. Ni är värdefulla och ska känna er delaktiga i denna skolavslutning.

Bildningsnämnden och jag önskar er alla barn som vuxna en trevlig och behaglig sommar.

5 kommentarer:

tomasrj sa...

Psalm 199 och 200 har man sjungit en och annan gång. Jag tror att det blir min artonde skolavslutning i år.

Fint tal som du höll Nicke. Kul med ditt retoriska knep om "tråkiga gubben" där i inledningen.

Nicke Grozdanovski sa...

Tack Tomas... Jag hade lite bekymmer om hur jag skulle börja men kom på hur man själv kände det i sin barndoms skolavslutningar :-)

Men det blev nog bra i slutändan. :-)

När har ni skolavslutning?

tomasrj sa...

Imorgon avslutar vi i kyrkan och sen ska jag dela ut betygen.

Anonym sa...

Det blev ett riktigt bra sommar tal. Men hade inte förväntat mig nåt annat heller.

Nicke Grozdanovski sa...

Tack för de orden Karin, det värmer och känns bra att talet uppskattades.