fredag, januari 19, 2007

Vackra fredag















En mörk men en vacker fredagmorgon















En vacker soluppgång ger vackra färger















De vackra färgerna speglar sig i ER-sjöns klara
vatten
















En vacker skogsväg mellan Emmaboda och Ubbemåla.
När träden är klädda med sina gröna blad om sommaren
blir det som en tunnel som vägen går igenom.















Ett vackert hus, Ubbemåla















Trots massor av oväder denna "vinter"
står många träd kvar















Denna milsten finns i Broakulla. Rest 1774 när
Gustav III var kung i Sverige. Därav G3 längst
upp på stenen.















Bruksgatan som går ner till Johansfors. Längst ner
syns glasbruket
.















En vacker hus som är en fd. disponentvilla
från början av 1900-talet















Solen lyser vackert över Stampadammen
i Johansfors.















Här kommer det att spelas DIV 5 fotboll i slutet
av April. Johansfors IF´s hemmaplan, Johansfors IP















Vit som snö, Tornado















En gammal glasmåleribyggnad som har legat
här sedan starten av glasbruket. Numera bedrivs
caféverksamhet här.















Johansfors Glasbruk
















En vacker väggmosaik som pryder ena väggen
av Johansfors glasbruk. Mosiaken heter
"Hyttarbetare" och är gjord av Bengt Orup 1952















Algutsboda kyrka, byggd under senare
hälften av 1700-talet och är uppkallad efter
Gustav III:s drottning. Sofia Magdalena kyrkan















Kyrkan sedd från sidan.

3 kommentarer:

tomasrj sa...

Jisses vad många fina bilder! Johansfors glasbruk känner jag igen. Jag hamnade där när jag försökte ta mig från Johansfors mot Nybro en gång i somras.

Snö!? Eller är Tornado vit som frost?

Roligt att du har med dig kameran och använder den. Väntar med spänning på nästa bildsvit.
:-)

Nicke Grozdanovski sa...

Det är kul att gå ut på jakt med kameren, till skillnad från jägaren behöver man inte döda för att få med sig resultatet hem.

Gick du in i glasbruket eller åkte du förbi bara? Den är en fint område runt själva bruket. Det är där de flesta av mina bilder från Johansfors är tagna. Det är bara milstenen som är lite avsides.

Men min favoritbild är den med Tornado. Den blev verkligen jättebra :-)

Anonym sa...

Jag blir mer och mer imponerad av dina bilder. Jag väntar alltid med spänning på dina och Tomas bilder det är som medicin för själen, just nu behöver jag även botas från min förkylning så jag väntar på kureringsbider i ( morgon???) Tackar gör Gun M