fredag, november 19, 2010

Kvinnors arbetslöshet sjunker inte

Gårdagens arbetskraftsundersökning från SCB visar på sjunkande arbetslöshet och stigande sysselsättning. Men bara för män. För kvinnor kan SCB varken slå fast sjunkande arbetslöshet eller stigande sysselsättning.
- Det är allvarligt att det inte går att se någon minskning av arbetslösheten bland kvinnor. Det leder till att gapet mellan mäns och kvinnors inkomster ökar ännu mer, säger Josefin Brink, arbetsmarknadspolitisk talesperson för Vänsterpartiet.

- Det är inte särskilt långsökt att dra slutsatsen att nedskärningar i vård och omsorg, där många kvinnor arbetar, är förklaringen bakom statistiken. Priset för regeringens stora skattesänkningar och otillräckliga statsbidrag till kommunerna betalas nu av arbetslösa kvinnor.

- Med tanke på den personalbrist som samtidigt blir alltmer akut inom exempelvis demensvården framstår regeringens politik som väldigt oansvarig. Nu vill jag se en ödmjuk omprövning av regeringens nedskärningspolitik för välfärdens och jobbens skull, avslutar Josefin Brink.

3 kommentarer:

Lasse Strömberg sa...

" Nu vill jag se en ödmjuk omprövning av regeringens nedskärningspolitik för välfärdens och jobbens skull, avslutar Josefin Brink."

Jag ber att få instämma!

Nicke Grozdanovski sa...

Ja... men tyvärr tror jag inte att den borgerliga regeringen är så ödmjuka som vi hoppas och vill. Men det är bra att vi kämpar och visar att en annan väg är möjlig

magda sa...

Kvinnliga akademiker (jag tänker ffa på lärare...) är också en slags arbetsmarknadens - och lönesättningens - förlorare som drabbas hårt av nedskärningarna inom skolan.