lördag, april 17, 2010

Inför seriestarten. Del 3 Emmaboda IS Herrlag

Emmaboda IS är tillbaka i trean denna säsong efter ett antals års frånvaro. Jag har tyvärr inte hittat när Emmaboda senast var i trean men jag hoppas få upplysning om det via mina läsare. Men jag vet att man så sent som 2003 spelade så långt ner i seriesystemet som DIV 5. Men efter det har resan uppåt börjat och 2009 nådde klubben trean igen efter kvalseger över Hovslätt med 1-0 sammanlagt. Det är där klubben hör hemma tycker jag. Jag vill gärna se ett kommunlag som håller till relativt högt i seriesystemet och Emmaboda IS har förutsättningar att göra det.











Det är ett lag med gott självförtroende som går in i seriespelet i dag i DIV 3 sydöstra med match mot Saxemara på bortaplan. Inte blev det sämre när Lasse Johansson från Kalmar FF för några veckor sedan skrev på för klubben. Med 282 allsvenska matcher är han treans mest meriterade spelare och bidrar mycket med sin rutin. Tomas Enegren, som tränar laget för andra säsongen Emmaboda, spänner bågen högt och har övre halvan som målsättning och det tycker jag är realistiskt trots att man är nykomling. Nya i klubben är också Rikard Fransson, Madesjö, Kibrom Okbamikael, Fagerhult, Emin Dugic, Lindås/Långasjö och David Gustavsson Nybro IF. Som nyförvärv kan även nämnas Tommy Petersson som gjorde en seriematch i fjol och var med i kvalet. Han är bördig i från Emmaboda och kommer närmast från IFK Värnamo i Div 1. Spelarförlusterna i år är Anton Karlsson och Rasmus Hansson till Lindås/Långasjö, Robin Helmqvist och Johan Gunnarsson till Vissefjärda, Oskar Stamborg till Hossmo och Alexander Hellborg till Kalmar FF.

Emmaboda IS bildades 1927 och spelar i gulsvart randiga tröjor, svarta byxor och gula strumpor. Man har även ett damlag och en bra ungdomsverksamhet som är en av nycklarna till att man har haft några framgångsrika år från 05 och framåt. Jag tror att laget klarar kontraktet med god marginal och tippar att man hamnar i mitten av tabellen. Ett intressant lag att följa genom seriespelet. Man har spelat åtta träningsmatcher och vunnit fem av dem. En match har man förlorat och det var den senaste men det var mot DIV2 laget Nybro och då bara med 1-0. Så nog har man kapacitet att göra en bra säsong.


Jag ställde några frågor till Niclas Hult som är en av kontaktpersonerna i EIS om läget inför serien.

Efter en lång och kall vinter så står vi snart äntligen inför seriestart. Beskriv dina känslor inför detta.
Det ska bli oerhört spännande att följa laget i Div.3


2. Hur har försäsongen varit för laget, har ni kunnat träna som planerat?
I stort sett, vi fick ställa in ett par träningar och träningsmatcher pga snö, men annars har allt varit till belåtenhet.

3. Har ni haft stor spelaromsättning inför säsongen?
Nej inte speciellt, vi har fått behålla stommen i truppen från föregående år så på den punkten ser det bra ut.

4. Vilka spelare är era nyckelspelare för att göra en bra säsong?

Hela laget är våra nyckelspelare.

5. Någon speciell i laget som du tror kommer bli en publikfavorit?
Kanske Lasse Johansson då.


6. Ni har gjort en fantastisk resa under senare år. Det var inte länge sen ni spelade i femman och nu raskt har ni gått vidare från Div 4 via Elit fyran till DIV 3. Vad är orsaken till denna framgång som ni haft de senare åren.
Kontinuitet och satsningen på våra egna ungdomar.

7. Vad är eran målsättning i serien?
Att etablera oss som ett stabilt div. 3 lag

8. Vad vet du om motståndarna? Vilka blir favoriter och vilka kommer att åka ur?
Vet inte så mycket om motståndet i serien, men den innehåller 5 nykomlingar så allt kan hända.

9. Här är ordet fritt. Är det något du vill framföra som jag inte berört i mina frågor?
Vi hoppas på mycket publik till matcherna på Emmaboda IP.

Tack Niklas Hult för att du tog dig tid att besvara mina frågor och jag vill önska Emmaboda ett stort lycka till under seriens gång.

Inga kommentarer: