tisdag, juni 30, 2009

Näckrosor i Bolanders bäck

I dag var jag en sväng in till Nybros centrum. Där rinner Bolanders bäck som förr utgjorde gräns mellan Madesjö socken och Nybro köping. Vem denna Bolander var vet jag inte men det finns säkert en person bakom det namnet. Vad jag däremot vet är att det för några år sedan snyggades upp runt bäcken och resultatet ser ni på bilderna. Här har Nybroborna och dess turister fått en fint promenadstråk mitt i centrum.















Närbild på en vacker näckros som blommar. Underbara färger utstrålar denna blomma.















Blommande näckrosor i Bolanders bäck.













Här ser ni resultatet av uppsnyggningen av Bolanders bäck i Nybro centrum














De har verkligen blivit vackert längs bäcken
















Rondell konstverk föreställande en blomma gjord av glas. Finns i västra infarten till Nybro

6 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

Vackra näckrosor! Men inte fasen ser det ut som en bäck, även om bygget fått arkitektberöm. Kanal kan jag gå med på!

Man får väl hålla tummarna för att glasgrejen i rondellen är gjord av okrossbart glas.

Nicke Grozdanovski sa...

Kanal eller bäck så heter den Bolanders bäck :-) den är en bäck omgjord till kanal kan jag väl hålla med om

Kaj Raving sa...

Bäcken lyfter verkligen hela centrum nu, det blev mycket trevligt när det blev iordninggjort, även om det har retat många att pengar har lagts på sånt...

Blomman är verkligen mycket vacker, jag rekommenderar att se den i skymningsljus eller mörker då den lyfter ytterligare ett snäpp.

Björn: Den står ganska långt ifrån ära och redlighet så jag tror inte det är någon större fara.

Nicke Grozdanovski sa...

Vet du Kaj vem denne Bolander var?

Fia sa...

Å varför hörde du inte av dig när du var i min town. =) Kunde ju tagit en fika.

Fia sa...

MA Bolander var gift med garvare Nybergs yngsta
dotter. Han övertog garveriet 1854. Bolander var en
mångsidig affärsman, som drev flera olika företag. Han
var också en ivrig förespråkare för järnvägen och för bildandet
av Madesjö sparbank. MA Bolander har givit
namn åt Bolanders bäck och Bolanders bro.
Saxat från www.nybro.se