torsdag, juni 25, 2009

Alsbo Classico står för dörren- Bodabruk GoIF

På lördag spelas årets första Alsbo Classico mellan Johansfors IF- Bodabruk GoIF. Matchen ingår dessutom i Johansfors åttiårsjubelium så matchen är väldigt speciell. Jag har ställt några frågor till Markku Ahonen om han syn inför derbyt. Markku har följt Bodabruk i många många år och har spelat i klubben. Han är ansvarig för Bodabruk hemsida och är en flitig debattör på sin blogg där hans åsikter ventileras. Väl värd att besöka. Han skriver mest om fotboll men är även en flitig samhällsdebattör. Här kommer mina frågor och Markkus svar:


1. Äntligen är Alsbo Classico här och hur ser du på den matchen?
Alltid härligt med lokalderbyn trots att Bodabruk knappast levererat under våren. Tror ärligt talat att matchen är viktigare för Johansfors IFs självförtroende än för oss.

2. Bodabruk har haft en tung säsong med både det ena och andra som har hänt. Hur ser du på säsongen hittills?
En bedrövlig säsong med flera spelare som ställer upp bara när det passar. Så går det naturligtvis inte bedriva fotboll...Sedan blev "skallningen" klart uppförstorad - trots att det absolut inte hör hemma på en fotbollsplan - då en "mamma" i publiken ringde polisen.

3. Nämn några spelare som du tycker har lyft sig i Bodabruk?
Var det en allvarligt ställd fråga...??? (Alla mina frågor är allvarligt ställda :-) )

4. Du har varit rätt så hård i din kritik mot laget på din blogg? Är det något du ångrar eller står du för den kritiken?
Självklart står jag för kritiken. Att man är "dålig" kan man ta bara inställningen är den rätta men som jag skrev tidigare, vissa prioriterar allt utom fotboll.

5. Du har även varit hård mot motståndarna Johansfors och man kan märka rivaliteten mellan klubbarna skymta fram. Vad anser du inte funkar i JIF?
Har bara sett JIF en halvlek i år och det var första halvlek mot Örsjö IF. Alldeles för dåligt passningstempo för ett lag som - enligt sig själva - aspirerade på seriesegern. Tror ödmjukheten fattades inledningsvis då JIFarna trodde att det skulle bli enklare att plocka poäng än vad det har blivit. Nu ser vi ett lag med ett sargat självförtroende

6. Matchen ingår i Johansfors 80-års jubileum och jag kan tänka mig att det behövs ingen tändvätska bland Bodaspelarna när man har chans att förstöra festen? Om du hade varit tränare i Bodabruk. Vad hade du sagt till laget innan match?
Om jag hade varit tränare i Bodabruk så hade vi haft ett helt annat lag med helt andra spelare! Men jag hade förklarat för spelarna att JIF spelat jämnt mot lag som Örsjö och Flerohopp precis som vi har gjort vilket visar på att med rätt inställning kan man störa laget.

7. Hur kommer matchbilden att se ut och vad kommer att avgöra matchen?
Stor, stor JIF-dominans. Vad som avgör matchen? Förhoppningsvis att hemmalaget mer tänker på kvällens jubileumsfest.

8. Tyvärr verkar det som om laget existens hänger på en skör tråd inför hösten och kommande säsong. Jag skulle tycker det var väldigt tråkigt om Bodabruk lade ner sin verksamhet.Vad anser du man bör göra för att rädda verksamheten?
Tyvärr ser jag inte en chans att Bodabruk kommer att bedriva herrfotboll i fortsättningen. Hoppas man lyckas ha lag säsongen ut.

9. Vad vet du om Johansfors och vilka vill du lyfta fram där?
Har som sagt bara sett laget en halvlek men vet att man har en bra målvakt, minst en bröder Ahlström som levererar och så har man Zoran Cipra och Peter Andersson. Och så kan Andreas Johansson få på en snedträff som kan avgöra matchen. Förhoppningsvis till vår fördel.

10. Vilket är ditt bästa minne med Bodabruk GIF?
När vi någon gång på åttiotalet slog JIF med 3-2 och jag gjorde två av målen. Repris tack...

11. Är det någon hälsning du vill framföra till Johansfors lägret?
Börja gärna förfesten under fredagskvällen...

12. Är det något du vill tillägga intervjun?
Hoppas på en väldigt målsnål och tråkig match med mycket närkampsspel, många straffar och flera röda kort. Det sista är ni ju vana vid i matcherna mot oss. Och så hoppas jag på en domare som håller huvudet kallt.

Tack Markku för att du tog dig tid att besvara mina frågor. Vi ses på IP på lördag.

Inga kommentarer: