fredag, juni 26, 2009

Ett löfte inför morgondagens Alsbo Classico

Alsbo Classico är alltså matchen mellan Johansfors IF- Bodabruk historiskt sätt ett av de hetaste derbyt i trakten. Att den dessutom ingår i Johansfors åttioårs firande gör den extra speciell. Det är två lag som inte har rosat marknaden på senare tid. Johansfors har haft det tungt och förlorat sina två senaste matcher med uddamålet. Laget som skulle tampas med Vissefjärda om seriesegern har 14 poäng på nio matcher med målskillnaden 26-13. Bodabruk ligger faktiskt inte sist i tabellen utan näst sist med två poäng. Bara Kosta ligger efter med en poäng. Man har målskillnaden 6-43 och dessutom en walk over match där man inte fick i hop ett lag. Frågan är hur länge Bodabruk har kvar sin herrverksamhet. Jag hoppas innerligt att man kommer ur denna kris och fortsätter inte bara över hösten utan även kommande säsong.

Det gör givetvis att Johansfors är stora favoriter i morgon. Bodabruk ska vi slå alla dagar i veckan så även lördagar. Men derbyn är derbyn och den ska spelas och vi vet att Bodabruk ofta höjer sig när man möter Johansfors. Man kommer att sälja sig dyrt för att förstöra 80-årsfesten. Det gäller för Johansfors att absolut inte underskatta Bodabruk. Men kommer man upp i normal standard så ska det inte vara någon fara för en JIF-seger.

I fjolårets bägge Alsbo Classico duggade olika löften tätt mellan företrädare för de båda lagen. Vi minns följande. Under vårderbyt lovade Dennis Randewall vid en JIF förlust att: ""Skulle det( under har faktiskt hänt förr) nu vara så att Boda avgår med segern i detta mycket glödheta derby så ska jag lova dig MARKKU att jag Dennis Randewall skall härmed vandra den långa och krokiga väg från Boda,genom Gransjö,förbi kyrkan i Algutsboda,längs med stampaleden och uppför Bruksgatan,in på Dammvägen."

Under höstderbyt lovade ordförande i Johansfors och backen Dennis Randewall och mittfältaren Andreas Johansson att om Bodabruk vinner matchen så ska Dennis och han vara bollkallar under en valfri Boda match, herr eller dam, nästa säsong.Från Bodabruk kom Markku Ahonens löfte att om Johansfors gör sju mål igen så ska han efter matchen klippa Dennis Randewalls gräsmatta. Mitt egna löfte då var att om Johansfors förlorade skulle jag antingen i samma match som mina två JIF kamrater är bollkallar eller annan match stå i kiosken bland korvar och godis på Bruksvallen när Bodabruk spelar hemma iklädd en Bodabruk matchtröja.

Inför morgondagens match har löftena lyst med sin frånvaro och det är lite synd tycker jag. De bidrog till att höja intresset inför derbymatcherna. Så jag tänker avge ett löfte här på min blogg att om Bodabruk gör två mål eller mer så erbjuder jag mig att städa båda omklädningsrummen efter Bodabruks nästa hemmamatch den 3 juli mot Flygsfors/Gadderås. Jag tippar att Johansfors vinner med 5-0.


Bodabruk GoIF bildades 16 juni 1926 och spelar sina hemmamatcher på Bruksvallen i Boda Glasbruk. Även om fotbollen är den dominerande sporten så har man haft gymnastik och bordtennis verksamhet. Föreningen har även ett damlag som spelar i DIV 5. Bodabruk har blåa tröjor, blåa byxor, blåa strumpor.




Johansfors IF bildades 16 juli 1929 så nästa år är det 80 års jubileum för oss JIF:are. Tidigare under åren har vi haft bandy, innebandy, bordtennis och gymnastik men nu är det bara fotbolls som finns verksamt i föreningen. Föreningens idrottsliga topp får vi väl anse vara 1980, med spel i div. III. Annars har laget spelat i fyran, femman och vissa tillfälliga år som nu även i sexan. Hemmaplanen heter Johansfors Idrottsplats och man spelar i vitblåa tröjor, blåa byxor och vita strumpor. Som reservställ har man röda tröjor, blåa byxor röda strumpor.

2 kommentarer:

Mikael.R.Nilsson sa...

du tänk nu om du får städa 2 mål är ingen omöjlighet

Nicke Grozdanovski sa...

Jag är inte oroligt :-)