fredag, januari 23, 2009

Getasjökvarn

Just nu befinner vi oss i en grå och vädermässigt tråkig tid där den ena mulna dagen efter den andra avlöser varandra. Därför är det inte så inspirerande att fota just nu. Men abstinensen vinner alltid så idag trotsade jag det gråa och tog Tornado och kameran med mig och besökte Getasjökvarns våtmark som ligger strax norr om Emmaboda. Det blev trots det gråa mulna vädret fina bilder.
















En konstgjord fåra som går till Getasjön














Undrar om det är en guldskatt som glimmrar under ytan















Tornado är faschinerad av landtungan












Getasjön är trots mildvädret fortfarande isbelagd. Men man kan ändå inte låta bli att få en förkänsla av att våren är på väg.















Naturen är en fantastisk konstnär.

5 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

Ja, tvi vale va' grått och trist det är! Men det där ismönstret var kul. Det hade faktiskt ett utseende som påminde mig om konstnärliga videoexperiment från sent sextiotal.

Anonym sa...

Gräväder är mycket bättre när det gäller fotografering än dito sol.

Men sol får man skuggor, och med tanke på att digitalkameror, som alla använder numera, är helt värdelösa på kontraster är gråväder bäst.

Det kan dock behövas en förändring i kamerans inställning för vitbalans. Ofta är dessa nämligen inställda för sol och blå himmel som standard.

Bilden på ismönstret kanske skulle vunnit på en lätt förhöjning av kontrasten?

Nicke Grozdanovski sa...

Jag föredrar blå himmel och sol än grått och tråkigt. Men visst blir det bra bilder även vid mulet väder. De videoexprimenten kanske hade sin inspiration från sjöarnas is :-)

När det gäller ismönstret så ville jag göra den så naturtroget som möjligt men ändå förstärka den. Men jag håller med dig när jag har exprimenterat med bilden så hade det blivet en bättre bild med förhöjning av kontrasten

Anonym sa...

Gillade också ismönstret det är helt otroligt vackert.
Har fått inspiration av isens mönster till en målning en gång.

Kram Karin

Nicke Grozdanovski sa...

Det är fantastiskt hur naturens olika element samspelar för att skapa ett sådant ismönster som jag fotograferade. :-)

kram