torsdag, december 24, 2009

Så har det då blivit Julafton

Jag har fått förmånen att jobba i natt men är ledig under hela julen och mellandagarna. Men Nyår blir en jobbarhelg för min del då jag ska arbeta både Nyårsafton och Nyårsdagen. Trots att man har jobbat hela natten kan man ändå se fram emot en trevlig jul. Om några timmar ska jag bege mig till Åfors för att fira en fridfull jul tillsammans med mina föräldrar och lillbroder Daniel. Jag har redan börjat med att äta en god tallrik tomtegröt innan man ska krypa ner i sängen för lite sömn. För sedan i eftermiddag väntar en sedvanlig jul med god mat och lite julklappsutdelning.

Sverige går i stiltje under de här helgerna. Många som arbetar inom t ex industrin har arbetat in dessa dagar och är långlediga under jul och nyårshelgen. Men vissa samhällsfunktioner måste fungera även om det är helger och man kan inte bara stänga dem hur som helst. Jag tänker på vårdinrättningar som sjukhus, äldreomsorgen och hemtjänst, polisen, brandkåren, affärsbiträden, alla de som har jouren på ett eller annat sätt och många andra som gör en samhällsinsats under jul och nyår. Det är inte alltid man tänker på dessa människor som arbetar under jul och nyårshelgerna men de är värda all uppskattning man tänkas kan. Utan dessa skulle samhället snabbt kollapsa och det tror jag inte alla medborgare är medvetna om, i allafall inte de första de tänker på.

Jag hoppas verkligen att alla får uppleva en trevlig jul utan misshandel, fylla och andra otrevligheter. Julen ska vara en fridens högtid, men som vi vet så är det inte alla som får uppleva detta. Det är hemskt tycker jag och jag lider med de som råkar illa ut såväl på julafton som årets övriga dagar. Sen tänker man på de som inte har någon att fira julen med och som sitter ensamma hemma i stugan. En del har själv valt att ha det så andra är påtvingade ensamheten. Det är de sistnämnda som man skänker en tanke en helg som denna.

För min del är allting klart. Julklapparna ligger inslagna och klara för leverans till Åfors. Pyntent är sedan länge uppe och ljusen är tända. Julen är en vacker högtid tycker jag där mörker blandas med ljuset på ett fantastiskt sätt. Förra året kom snön precis vid julafton men i år kom den tidigare. När jag tittar ut ser jag en vitbeklädd Emmaboda fast det är mildväder med 1,5 grader på termometern. Trots det blir det en vit jul som vi nästan alla önskar oss. En sådan jul man ser på de julkorten man får hem. Nej nu är det dags för mig att hitta sängen för några timmars sömn för trots allt har tiden en förmåga att gå snabbt även på julaftonens morgonen.

Med detta vill jag önska er alla en riktig God Jul.

2 kommentarer:

Mats sa...

Ha en riktigt god jul Nicke. Hälsa familjen.

Lasse Strömberg sa...

Från den snötyngda skogen litet norr om Emmaboda och Åfors kommer härmed en julhälsning till dig. God Jul.