tisdag, december 15, 2009

Dagen då vintern kom på allvar

I går började snöa i Emmaboda trakten och det späddes på under dagens tidiga morgontimmar och fortsatte under större delen av dagen. Äntligen blev det lite variation efter en lång tid präglad av gråmulet väder med en hel del regn. Även om du inte gillar snö så kanske du ändå gillar mina vinterbilder som kommer här.
















Envägen i Broakulla är snötäckt







Badplatsen i Åfors. I dag var det ingen som badade av förståeliga skäl trots att sittbänken inte är intagen än för säsongen. Huset som ni ser på andra sidan Kårahultasjön ägs av konstnärerna Bertil Vallien och Ulrika Hydman Vallien







Skulpturer gjorda av Ulrika Hydman Vallien. Dessa kan man se vid Fina Stugan i Åfors. Eftersom inga levande djur ville bli fotograferade i dag så fick denna färglada ko duga bra. Jag måste säga att jag tycker de har skulpturerna är vackra och de passar in i miljön.











Den vackra vita disponentvillan i Åfors smälter in i den vita miljön nu när snön ligger på marken.





















Det snöade även på bilderna ovanför men det syns inte eftersom jag inte använder blixt. Men under denna lyktstolpes sken ser man snöfallet
















Centrumtorget i Emmaboda i en riktig härlig julstämning





















Även på gården där jag bor är stämningen nu allt mer jullikt

3 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

Var det inte blixt på första bilden, annars ser väl inte snöflingor ut sådär? Det gyllengula ljuset på de sista bilderna är härligt.

Det snöade av bara den ett tag i Stockholm idag också.

Nicke Grozdanovski sa...

Jodå. du har helt rätt. Jag har använt blixt på den första bilden. Tänkte inte på det när jag skrev artikeln. Jag gillar också ljuset över centrumtorget. Fantastisk bild. :-)

Björn Nilsson sa...

På tal om fantastiska bilder: missade du den här: http://bjornholm.blogspot.com/2009/11/speciellt-for-nicke.html