tisdag, mars 10, 2009

Hur långt får man gå?

I kväll har jag varit på ett informationsmöte i Lindås Folkets hus som handlade om startandet av ett privat äldreboende i Lindås. De var två kvinnor som har tänkt på denna idé som jag självklart inte stödjer. Men det var intressant att lyssna på vad de hade att komma med, för där verkade finnas hur mycket pengar som helst för allt de har tänkt utföra där.

De ska först och främst köpa ett tom byggnad där tidigare Bengts Golv har haft sin verksamhet och efter de ska man renovera denna och förvandla till ett äldreboende med 14 rum, kök, allaktivitetsrum, tvättrum, personalrum och annat som ett Särskild boende kräver. Sen ska man ha personal dygnet runt, egen handikappbuss mm. Visst ska man kunna söka bidrag mm från olika instanser men detta måste gå runt även efteråt och då strävar man efter ett vinstintresse också förmodar jag. Då undrar jag vad man ska ta de pengarna ifrån. Sponsorer, avgifter från de äldre, så lite personal som möjligt eller ska något vårdföretag driva detta sen. Frågorna är många men svaren få.

Sen tycker jag inte om att man delade ut namnlistor för stöd för detta projekt bland de många åhörarna. Det hade varit bättre att berätta att man ha en namnlista och den som vill är välkomna att skriva på. Detta kändes nästan som påtvingat när man lät listan gå runt bland besökarna till mötet.

De här två kvinnorna tror inte att kommunen kan tillgodo se det som är deras vision som egentligen inte skiljer sig alls från den kommunala. Men de underkänner indirekt den personal som arbetar i den kommunala sfären. De var som vanligt ivrigt påhejade av de borgerliga politikerna som satt i lokalen. De har alltid konkurrensutsättning av kommunal verksamhet på sin agenda så detta är mumma för dem. Tänk om deras energi någongång kunde gå till försvarandet av vår egen kärnverksamhet men det är väl att önska förgäves.

En av dessa kvinnor jobbar i den kommunala hemtjänsten och då undrar jag hur långt får man gå i sin strävan att starta ett eget äldreboende och samtidigt ha en tjänst i kommunen som man tänker konkurrera sen med. Jag vill givetvis inte ha åsiktskontroll på den kommunala arbetsplatsen och att man ska ha högt till tak där och bolla med sina åsikter och idéer. Men det finns något som heter lojalitet och då är min undran om man kan jobba inom den kommunala äldreomsorgen och samtidigt sträva efter att öppna ett eget privat boende för äldre? Kan man skilja på sin nuvarande profession och tankarna på sitt kommande projekt?

Jag tveksam till detta även om jag också har svårt att se hur kommunen som faktiskt är hennes arbetsgivare ska kunna agera utan att det ser klumpigt ut. Men vart går gränsen för illojalitet?

4 kommentarer:

Mats sa...

Så länge de sköter sitt jobb ska kommunen inte göra något alls.

Att ha visioner är inget fel.

Vad jag undrar är hur de ska lösa den ekonomiska biten. Det här är ett projekt som kräver ett antal miljoner.

Sen kan vi väll snällt säga att alla enheter inom omsorgen i Emmaboda inte håller direkt toppklass.
Jag har ett skrämmande exempel men tystnadsplikten förbjuder mig att nämna något.

Anonym sa...

Jag inte för nåt privat alternativ i Lindås men folk få ju driva det dem tro på. I vilket fall som helst krävs det skattepengar dem ska vi använda så vi får mest ut av dem det är inte som jag ser det ett privat alternativ där ev. överskott skapas till privata fickor. detta är väl ett seniorboende vi pratar om eller är det ett särskilt boende? /Micke

Nicke Grozdanovski sa...

Det första är helt rätt men jag tycker ändå det är hårfin gräns. Om man säger så här, Kan du jobba i konsum samtidigt som du strävar efter att skapa en ICA butik i samma ort? Jag tror det hade varit ohållbart att göra detta exempel.

Micke: Det var ett särskild boende som de kallar för Lindås seniorboende. Men eftersom de strävar efter att ha 24 timmars personal så är det ett särskilt boende.

Anonym sa...

Ja Nicke ok då är jag med. men bevilja särskilt boende är en myndighetsutövning som ligger på kommunen eller Hur? då måste dem ju mena att kommunen ska betala med skattepengar ? Eller ska allt finansieras privat blir det ju bara de riktigt rika som kan bo där samt kan dem ju inte själva göra en myndighetsutövning?/Micke