torsdag, juli 24, 2008

Åter till vardagen

Solen lyser varmt och gott utanför mitt fönster här i Emmaboda. I går så kom sommaren på besök igen till våra breddgrader efter att ha lyst med sin frånvaro några veckor. Solens återkomst vittnar om att sommaren fortsätter trots att jag i natt åter började jobba och vardagen slog sina stora klor i mig. Men sorgen över den svunna semestern har som väntat inte funnit sig som tur är.

Trots allt är semester inget normalt tillstånd i en yrkesmänniskas liv utan normalt är ju att man har ett arbete att gå till 11 månader om året. De allra flesta människor strävar efter att ha ett jobb som bringar inkomst till kassan där man känner att de pengar man får i lönekuvertet är välförtjänta pengar som har tillkommit genom ett arbete som ger mening i tillvaron. Sen kan tillfällen inträffa då man står utan jobb men jag är övertygad om att detta är inget som de flesta människor önskar sig. Därför är jag glad att man har ett arbete att gå till efter sin semester och att man har arbetskamrater som önskar en välkommen tillbaka. Det gör att sorgen över den svunna semestern inte gör sig gällande, tvärtom kan man blicka tillbaka med glädje på de lediga veckorna man haft i sommar.

Den första natten på jobbet flöt på bra även om det kändes lite konstigt trots allt att börja igen. Det kändes lika konstigt när semestern började för snart fem veckor sedan. Det är märkligt hur fort man ibland vänjer sig vid förendringar. Väl på jobbet fick jag information om vad som har hänt under semestern och vad som är gällande nu och snabbt kom man in i arbetsrytmen igen även om man var lite ringrostig under nattens gång. Jag jobbar som bekant med äldre och jobbet innebär att arbetsuppgifterna varierar från natt till natt även om grunden är detsamma. Därför fanns det lite som var förändrat än vad som var fallet för fem veckor sen. Det gäller att man som personal anpassar sig snabbt till rådande situation. Det är det som gör detta yrke stimulerande och intressant och vardagen härlig. Det känndes bra att vara tillbaka igen.

Inga kommentarer: