tisdag, juli 15, 2008

Österlen, Del 3- Stenshuvud och Nordöstra Skåne

Efter Simrishamn så bar det av norrut längs med riksväg 9 mot Kristianstad där vi stannade vid Stenshuvuds nationalpark. Parkens hjärta är det 97 meter höga restberget, som skjuter ut i Hanöbukten och därmed bryter den jämna kustlinjen.











Nationalparken i Stenshuvud är den sydligaste och här finns det mesta i naturväg. Täta lövskogar, branta backar, kust, fornlämningar och ett rikt djurliv.












Gamla Ekar vars grenar slingrar sig om varandra. Perfekt att gömma sig i och låta fantasin skena iväg.












Vandring uppför den 97 m höga toppen. Det var lite krävande svettigt men värt besväret 1000 gånger om.










För i toppen breder sig Östersjön ut vackert och mäktigt Detta är blicken österut mot Hanöbukten som denna del av havet heter.











Vänder man blicken söderut ser man detta storslagna kustremsa. Där kusten gör en böj ser man Simrishamn och vid klart väder kan man se ända ut till Bornholm.






















Ingången till Kivikgraven som är från Bronsåldern ca 3 300 år gammal. I restaurerat skick mäter graven ca 75 meter i diameter och är 3,5 meter högt. De som byggde denna grav hade att göra för det är ett gigantiskt monument. Vi vet inte vem, eller vilka, som har hedrats med denna begravning. Tidigare forskning har förutsatt att den döde var en medelålders man, kanske en hövding. Därför kallas röset allmänt för "Kungagraven". Nya analyser av människoben funna i kammaren kan tyda på att graven använts under en längre period och att de gravlagda personerna varit tonåringar.




En vy över Kivik som är känd för sin årliga marknad som startade i går och håller på till i morgon onsdag. Kivik är även känd för sina äppelodlingar och sitt musteri.

I Kivik så skildes vi åt mina Kusiner Stefan, Mira och jag. De for hem till Eslöv respektive Lund medan jag fortsatte norrut mot Emmaboda












Kör man norrut efter Kivik kommer man till Brösarps backar. Här är en av backarna fotat i kvällsolens sken.












Naturen längst med Österlen är väldigt mäktig och vackert. Detta är en bild från Brösarps backar.













Riksväg 19 norrut mot Kristianstad slingrar sig genom backlandskapet. Väldigt vackert och lite exotiskt.



Vi missade att besöka Glimmingehus i sydöstra delen av Österlen. Men att inte ha några slotts eller borgbilder när man varit i Skåne är inte godkänt. Det kryllar av slott och herrgårdar i Skåne.


Detta är Vittskövle slott som ligger ca 25 km söder om Kristianstad. Slottet är det största i Skåne med över 100 rum. Slottet har anor från medeltiden fast då inte vid nuvarande plats. Det nuvarande slottet byggdes av Jens Axelsen Brahe ,hustru Anne Eskildsdatter Bille och deras son Henrik Brahe och stod färdigt 1577.






Vittskövle slott är en massiv byggnad
som omfattade fyra tvåvåningslängor av tegel omkring en nästan kvadratisk borggård. Borgen blev en vattenomfluten försvarsanläggning med två torn och ett skytteloft över hela byggnaden.


Slottet Trolle-Ljungby som ligger 15 km öster om Kristianstad är även den en praktfull byggnad som grundades på medeltiden. I sin nuvarande form byggdes slottet i början av 1600-talet.











Slottsbyggnaden består av tre tvåvåningslängor i tegel, sammanbyggda kring en mot norr öppen borggård, och är omgiven av en vallgrav.



Så var tre dagars resa i Skåne och Danmark över och det var en oförglömlig resa. Det kan tyckas att jag har tagit mycket bilder men det är givetvis bara en aptitretare för dig som som läser att själv besöka dessa platser som jag tar kort på. Det finns massa andra platser och upplevelser som jag inte har med här som är värda sin uppmärksamhet.

Jag tar mycket bilder för genom en bild kan man förmedla ett budskap till betraktaren. Det budskap jag vill skicka är skildringen av skönheten i min hemort och kommun Emmaboda och även då givetvis alla andra vackra platser som jag besöker. Sen förstår jag att det jag tycker är vackert kanske inte alla betraktare tycker att att det är så jag kan bara hoppas att ni tycker om bilderna och fann de vackra och kom ihåg att de vackra finns runt om kring dig året runt.

Slutligen vill jag tacka mina kusin Mira i Lund för en trevlig helg med en bra guidning och tacka Stefan, Tomas och Martin för trevlig vistelse på Österlen.

3 kommentarer:

tomasrj sa...

Fint reportage och vackra bilder Nicke. Men jag saknar Ravlunda kyrka och Piratens gravsten. Den ligger vid Brösarps backar.

Anonym sa...

örenäs slott är värt ett besök med(Micke

Nicke Grozdanovski sa...

Tack för de berömande orden Tomas. Ravlunda kyrka är något jag missade om jag ska vara ärlig, men kyrkan och graven kommer att finnas kvar så nästa gång jag är i trakterna så blir det en resa dit. :-)

Örenäs slott ska jag också besöka nästa gång jag är i Skåne. Tack för tipset :-)