torsdag, oktober 26, 2006

teater och film

En kulen grå och regning torsdagsmorgon som denna gäller de verkligen att se ljusglimtarna som ändock finns. I kväll ska jag tillsammans med mina teatervänner på ett studiebesök kan man säga till Gullaskruv, som ligger norr om Orrefors. Vi ska se på en teaterföreställning som heter ”Efter stormen” och är en relationskomedi om jag har förstått saken rätt. I vilket fall som helst ska de bli väldigt kul och spännande att se denna föreställning nu när man själv håller på med en annan och vet vilka moment de här aktörerna har gått igenom. För våran del är de i morgon två veckor kvar tills premiären den 11 november. Vi gnetar vidare tillsammans på repetitionerna. Jag kan mina repliker utantill och nu gäller de bara att tajma in kroppsrörelserna till replikerna men de kommer att sitta där snart. Men jag är imponerad av dem som har mer text än jag att lära in. De gör ett hästjobb minst sagt. Tänk på att alla vi som är med i teatern på olika sätt gör de ideellt och vi har ett jobb vid sidan om att sköta om. Det gör de hela än mer imponerande. Biljettförsäljningen går bra enligt rapporter bl a är premiären redan slutsåld. Intresset är stort bland allmänheten. Mina vänner frågar mig om jag känner mig nervös inför föreställningarna. Svaret är att jag inte än känner någon nervositet.. än, det lär väl komma ju närmare vi kommer den 11 november, premiärdagen. Däremot har man bilder inne i hjärnan om hur de skulle kunna bli. Dessa bilder är positiva. De ska bli en otrolig kick att stå därframme på scen och berätta mitt bidrag till denna föreställning. Se publiken i ögonen och få de att skratta. Det är en bra träning och erfarenhet i att tala inför folk. Det kommer jag ha stor nytta i fullmäktige och andra politiska sammanhang. Sen tror jag att har man en gång prövat på teaterlivet vill man säkert göra om det igen. Så blir de en fortsättning på teatergruppen här i Åfors i framtiden så är de inte omöjligt att man hänger på igen. Vi får se.

Jag väntar dessutom hem två dvd filmer i dag. Äntligen ska jag få hem ”Mitt liv som hund” som är inspelad i Åfors 1985 med Lasse Hallström som regissör. Alla i trakten borde äga den. Det är en modern klassiker. En annan klassiker jag förhoppningsvis får hem i dag är ”Dracula” från 1931. En film som kanske inte är så hemsk i dag men skrämde skiten ur mig som barn. Fortfarande håller denna svartvita klassiker.

Inga kommentarer: