I en annons ber riskkapitalbolagen Triton och KKR om ursäkt för vårdskandalerna i Carema. Vänsterpartiets ekonomisk-politiska talesperson Ulla Andersson menar att ursäkten är ett sätt att rädda vinsterna.
- Ingen kan inbilla mig att Triton och KKR investerat i Carema för att de brinner för en bättre äldreomsorg. Självklart handlar investeringen om att de vill tjäna pengar. Den PR kampanj de nu lanserat handlar därför i första hand om att försöka rädda Caremas varumärke och därmed värdet på sin investering.
Ulla Andersson menar också att det inte har någon större betydelse om man slutar med aktieägarlånen.
- Det är nämligen när Carema säljs om ett par år eller så som riskkapitalbolagen kommer plocka ut de stora vinsterna. Och för att den försäljningen ska ge så hög vinst som möjligt måste varumärket räddas, säger Ulla Andersson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar