torsdag, december 01, 2011

Stenhögen i Mattamåla

Den här Stenhögen i Mattamåla är ett bevis på att det fortfarande ruvar hemligheter för mig i kommunen trots att jag är på väg mot hela 40 varv runt solen. Jag hade ingen aning om att stenhögen fanns tills jag av en slump såg den när jag körde på den aktuella vägen.  Mattamåla ligger öster om Broakulla och faktum är att det är inte är första gången jag kört här men jag har tidigare inte lagt märke till den.

Vad är då detta för stenhög? Ja förmodligen är det en geologisk ås som legat här sen istiden drogs sig tillbaka från trakterna för ca 10000 år sedan. Vi har en betydligt större ås utanför Vissefjärda som heter Antamåla rör. Där rör det sig om större stenblock som ligger staplade på varandra. Det som jag tycker det är lite märkligt är jämnheten på åsen i Mattamåla. Den är tydligt avrundad längst med sidorna. Den är inte stor ca 2,5 meter hög och är ca 5- 6 meter avlång och på den finns mindre rundformade stenar. Med lite fantasi ser det faktiskt ut som om det funnits mänsklig påverkan på stenhögen. Kan detta rent ut sagt vara en förhistorisk grav? Förmodligen inte för det borde man ha hört talas om tidigare och det är nog inte så att jag upptäckt en arkeologisk sensation i dag. Men visst kittlar tanken att det här ligger en betydelsefull järnåldershövding begravd?  Men minst lika spännande är det att stenhögen nog är resterna från istidens framfart i våra trakter. 





3 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

Jag kollade i Riksantikvarieämbetets databas men det verkar inte finnas något Mattamåla där.

Det är svårt med gamla stenhögar. För en del år sedan började arkeologer gräva ut något som såg ut som en gammal gravhög någonstans i Uppland. De slutade dock med det när någon kom och talade om att det var resterna efter en hoprasad ladugård från 1800-talet de höll på med!

Lasse Strömberg sa...

Kan det helt enkelt inte vara ett odlingsröse?

Nicke Grozdanovski sa...

Tack för svaren mina vänner. Jo det kan vara ett odlingsröse också. Det tänkte jag inte på i min upphetsning över fyndet. Jag forskar vidare. Naturen och dess invånare av olika slag är ett spännande område :-)

Kul det du Björn berättade om "stenhögen" i Uppland. Det visar att man inte vet vad som gömmer sig i högar :)