onsdag, augusti 22, 2007

Det finns bara en väg --->Framåt

Två opinionsundersökningar senaste veckan har visat det som jag har känt under sommaren nämligen en uppåtgående trend för vänsterpartiet. I takt med att regeringens attacker mot välfärden och deras systematiska arbete för ett systemskifte så har ju Socialdemokraterna skördat frukterna i väljarkåren. Vi i vänsterpartiet har inte lyckats lyfta alls, snarare gått bakåt sen valet i fjol. Det tycker jag är märkligt eftersom jag tycker att Lars Ohly har varit tydlig med att föra fram vänsterpartiets politik ända sedan valnatten i september. Men det har varit svårt att få ut budskapet i de olika medierna. Vad de andra stora elefanterna eller regeringspartierna tycker och tänker har varit viktigare än vad Ohly har på hjärtat.

Men nu tycker jag nog att trenden har svängt och Lars Ohly har fått komma fram i media och även fått några rosor även från socialdemokratiskt håll. Men framför allt så tycker jag att allmänheten fått upp ögonen också på oss. Jag har fått flera frågor den senaste tiden från vänner och bekanta som undrar vad vi tycker om olika frågor, allt från vad vi tycker om vårdnadsbidrag till socialstyrelsens nya direktiv. Det är inte alltid som de tycker som vi men fler och fler gör det. Alla ser hur högerpolitiken slår på dem som redan ligger och hur djupt orättvist den är.

Hoppas att trenden håller i sig men en sak vet jag, det är att vi i vänsterpartiet är på rätt väg och att vi ska fortsätta vara en blåslampa på denna högerregering som styr vårt land.

Inga kommentarer: