tisdag, december 26, 2006

En Fröjdefull jul

Julen är inne på sin sista dag denna annandag Jul och det är dags att snart sammanfatta julhelgen. Min jul har varit präglad av harmoni, glädje och trevlig samvaro. Jag firade julafton hos mina föräldrar där min broder Daniel var hemkommen från sina studier i Eslöv. Mina föräldrar bor i Åfors som ligger 15 km norr om Emmaboda. Dagen började med uppstigning vid åtta tiden och de sista julklapparna slogs in. Efter en skön dusch och påklädning så var det dags för att ge sig av. Det första jag gjorde var att tomta för min guddotter Lova och hennes familj som också bor i Åfors. Lova fick en Bamsesagobok, lillasystern Hedda fick en elefant kramdjur, Mamma Caroline fick en nostaligbok och Pappa Björn fick en bok som tog upp historiens största fiaskon. Själv fick jag en jättefin gul glasskål av dem. Efter att ha avnjutit en god morgongröt tackade jag för mig och begav mig till mina föräldrars hus.

Där firade vi en traditionell jul med god mat och så givetvis "Kalle Anka och hans vänner", där min personliga favorit Tjuren Ferdinand självklart var med. Jag kan associera med denna tjur, vi är båda stora men väldigt snälla, vi är oss själva och gör ingen fluga förnär. Annars när de gäller traditionella program på julafton är min personliga favorit "Svensson, Svensson". Det visar på ett komiskt sätt hur det kan kollidera mellan pappa Gustav Svensson som vill att allt ska vara som vanligt varje jul medan övriga medlemmarna i familjen inte har något emot att tumma på traditionerna. Konflikten är ett faktum men det slutar med att alla i familjen blir nöjda och julfriden sänker sig över Vivalla där den familjen bor.

Sen blev de julklapps utdelning och spänning när julklapparna öppnades. I mina julklappar låg en digitalkamera och det har jag velat ha länge. Men de har inte blivit av att jag köpt av olika orsaker. Nu fick jag en fin kamera som jag kommer att ha nytta av i framtiden både för egen del och för denna blogg. Nu kan jag ta egna bilder och som jag säger fånga ögonblicket. Övriga klappar var en bärbar telefon och några DVD-filmer.

Nått som jag gillar med julen är glöggen. Det är gudomligt gott. Mina föräldrar har så att man kan värma glögg med hjälp av värmeljus och de luktar så himla gott och de gör skönt i kroppen när man dricker det. Dessutom skapar det en jättefin stämning som hör julen till.

Sen vid sex tiden på kvällen var det dags att vara tomte igen. Denna gång till våra tyska grannar. Några julklappar senare och en nöjd dotter i den familjen var man åter tillbaka till mina föräldrars hus och fortsatt firande.

Eftersom jag har ett sånt yrke som omsorgsassistent så innebär det att några måste jobba julafton och i år föll det på min lott att jobba. Så21.15 tackade jag min mor, far och brorsan Daniel för en trevlig julafton och åkte till jobbet.

Det var en liten sammanfattning av min julafton i år. Jag är väldigt nöjd med den och det är så här en jul ska vara. Mysig och trevlig i goda släkt och vänners sällskap. Jag hoppas verkligen att alla har haft en bra jul, men vi vet ju att de inte är så. Många som mår dåligt och på olika sätt inte får uppleva en fröjdefull jul av olika anledningar. Jag tänker ofta på det och mitt hjärta fylls med sorg. Julen ska vara en glädjens högtid och alla har rätt att uppleva denna glädje.

God fortsättning på er alla.

Inga kommentarer: