onsdag, augusti 02, 2006

Pridefestival

I dag inleds Stockholms pridefestival med massor av glädje, seminarier och politiska utspel Människor med olika sexuella läggningar visar upp sig för oss ”Normala”. Jag kan inte förstå hur människor kan bli irriterade på människor som har valt och leva med någon av samma kön. Är de verkligen min sak som heterosexuell att döma andra som valt leva ett annat liv. Det måste väl vara upp till var och en att anamma sitt val av partner så länge de inte strider mot svensk lag.

Jag hoppas verkligen att de som deltar i festivalen får göra de ostörda och utan att någon hotar de. Kärleken måste segra och Hatet måste hållas tillbaka. I dagens upplysta värld ökar antalet hatbrott riktat mot Homo/bisexuella. Främst är de nazistiska organisationer men även religiösa grupperingar som står bakom dessa hatbrott. Dessa människor har satts sig själva över denna rätt att själv välja sitt liv utan någon inblandning. Jag vet inte vad dessa som utför hatbrott eller har dessa åsikter är rädda för. Kanske är de så att de är så osäkra på sin egen sexuallitet att de känner sig hotade av folk som har gjort de. Det är i alla fall konstigt att människor dömer andra människor utefter vem man lägger sig med. Det är konstigt att folk ens orkar bry sig om det.

Vi måste i stället hylla kärleken och beundra dessa som vågar ställa samhällets normer på sin spets. De vet vad de kan råka ut för med tanke på alla fördomar och diskriminering de kan utsättas för. Ändå väljer de att leva ut sin kärlek och sitt liv och de beundrar jag de för.

Inga kommentarer: