lördag, augusti 12, 2006

Arbete som högsta mål

Vår lokale Centerpartist Christer Jonsson bemötte min insändare i lokalpressen om Centern som de antifackliga partiet. Den första insändaren är publicerad på min blogg den 7 augusti och i Östran torsdag 10 augusit . Jag tyvärr inte skriva av Christer Jonssons insändare och den finns inte på nätet men den publicerades i Östran i dag lördag den 12 augusti för den som har möjlighet att läsa den. Här kommer mitt svar till Christer och den skickades idag till Östran.



Arbete som högsta mål


Vår lokale centerpolitiker i Emmaboda Christer Jonsson har bemött min insändare om Centern och deras förslag om försämrade arbetsvillkor för ungdomar. Inte helt oväntat tycker han de är ett förträffligt förslag och kommer att gynna ungdomar att få jobb. Inte heller helt oväntat nämner han inte ett enda ord om den negativa sidan och då är de tur att vänsterpartiet, som en del av arbetarrörelsen, är där och talar om den sidan för honom och väljarna. Den negativa sidan har jag belyst i min föregående insändare om att de skapar otrygghet för ungdomar att få försämrad arbetsvillkor Varför ska ungdomen bli en andra klassens medborgare med denna försämring av anställningstryggheten? Det är för mig en gåta.

Med otrygghet menar jag att man inte vågar ifrågasätta saker som man tycker är fel för rädslan att i morgon bli av med jobbet. Det kan handla om arbetsmiljön, att man får jobba övertid jämt eller att man påtalar brister på arbetsplasten. Hur många av ungdomar med försämrad trygghet vågar stå upp för sina rättigheter? Det blir ett ensidigt övertag för arbetsgivaren i en sådan situation med följd att vi riskerar få tysta arbetsplatser. Är det sådana arbetsplatser Christer Jonsson vill ha?

Sen har Christer Jonsson helt fel att han s.k.vänsterkartell står handfallen när de gäller arbetslösheten. Även vi i Vänsterpartiet har konkreta förslag för att skapa jobb fast skillnaden mellan oss och Christer Jonsson är att vi vägrar försämra de anställdas rättigheter och trygghet. För oss är de centrala begrepp i vår politik för att skapa nya jobb. Vi ser att de finns behov för nyanställningar i kommun och landsting. Vänsterpartiet vill göra något åt de brister i välfärden och samtidigt skapar vi nya jobb där de behövs. Vi ser att de behövs byggas nya lägenheter som vanligt folk, inklusive ungdomar, kan bo i och det skapar jobb. Den tidigare centerpartistiska hållningen som ni nästan har övergivit, nämligen energiomställningen från kärnkraft till förnyelsebar energi skapar även den nya jobb då ny miljöteknik ska utvecklas. Det är sådant jobb som ger ungdomarna och även äldre framtidstro i stället för oro om man har kvar jobbet eller inte.

Christer Jonsson tycker att vi enbart lanserat bidrag och ”konstgjorda” arbeten. När de gäller bidragen så är de t ex. en försäkring ifall man inte får behålla sitt jobb av olika anledningar. Det kan vara företagsflytt eller att företaget går dåligt. Alla har ju de inte så gott ställt som direktörerna och kapitalisterna som kan utveckla fallskärmar på några miljoner när de får sparken från sina poster och leva gott ett bra tag framöver. Jag hör sällan någon från Allinsen höja sina röster mot kapitalisternas fallskärmar. Så jag tycker inte Christer Jonsson ska ondgöra sig över om vissa arbetare får en dräglig A-kassa i fall de mister jobbet. Även arbetslösa måste kunna leva och inte straffade och jagade av alliansens partier. Det är de rättvisa handlar om Christer.

Jag kan försäkra dig Christer att Vänsterpartierna i svensk politik fortfarande har arbete som högsta mål. Även vi inser att arbete är nödvändigt för oss medborgare och vi kommer att fortsätta att kämpa för allas rätt till arbete utan försämrade anställningstrygghet. En röst på Vänsterpartiet är en röst för rättvisa, solidaritet och trygghet i arbetslivet.

Inga kommentarer: