tisdag, juli 28, 2009

Ledaren Andreas Gustavsson ryckte igen

Andra halven av tipsmästerskapet har kommit igång och Andreas Gustavsson drog ifrån i toppen samtidigt som det blev ännu jämnare bakom honom. Andreas blev dessutom omgångens segrare där han fick åtta poäng. En trea i matchen Helsingborg- Gefle fick han in och inte nog med det hela fem rätta tecken. De kom i matcherna Brommapojkarna- Kalmar, Elfsborg- Djurgården, Häcken- Örebro, Halmstad- Malmö och AIK- GAIS. Åtta poäng gör att han drar i från i toppstriden och har nu sammanlagt 98 poäng.

På delad andraplats i denna omgång kom Mattias Karlsson och Daniel Grozdanovski som kom tätt bakom Andreas Gustavsson med sina sju poäng. Båda fick var sin trea och fyra en poängare var. Mattias fick rätt resultat i matchen mellan Helsingborg- Gefle. Sen hade han rätt tecken i matcherna Brommapojkarna- Kalmar, Elfsborg- Djurgården, AIK- GAIS och som ende av oss fick han poäng i matchen Örgryte- Hammarby. Mattias har med sina sju poäng nu 80 poäng sammanlagt och ligger trea i sammandraget två poäng bakom mig.

Daniels trea kom redan i omgångens första match den mellan Brommapojkarna- Kalmar. Hans övriga poängskörd kom i matcherna Helsingborg- Gefle, Elfsborg- Djurgården, Häcken- Örebro och slutligen i matchen AIK- GAIS. Daniel Grozdanovski ligger fortfarande fyra sammanlagt men knappade in på mig på andra platsen och ligger nu bara tre poäng efter. Sammanlagt har han nu 79 poäng. Det är alltså stenhård kamp bakom Andreas.

För min del hade jag en stor tur att jag kunde behålla min andra plats för detta var ingen bra omgång för mig. Mina chansningar gick inte hem och poängen hade nästan uteblivit. Det som räddade min andra plats var Örebro två sena mål mot Häcken i går där 2-0 blev till 2-2. Det innebar dels att jag fick en trea och därmed fem poäng och dels att Mattias tyvärr då för hans del tappade en trea då han hade 2-1 som resultat i den matchen. 2-2 målet kom för övrigt i den 90 minuten. De andra två poängen fick jag i matcherna Helsingborg- Gefle och Elfsborg- Djurgården. Fem poäng ger sammanlagt 82 poäng och tappad mark till både Andreas där det nu skiljer 16 poäng och till mina bakomvarande.

Mats Arbring fick ihop endast tre poäng i denna omgång och hade inte samma tur som mig. Ingen trea i denna gång men väl tre enpoängare. Dessa kom i matcherna Brommapojkarna- Kalmar, Elfsborg- Djurgården och AIK- GAIS. Hans tre poäng ger sammanlagt 64 poäng och fortsatt sista plats tyvärr.

Här kommer tabellerna som gäller först omgång 16 och sedan sammanlagt. Första kolumnen är antal omgångar, andra kolumnen är antal trepoängare , tredje kolumnen är antal enpoängare och så slutligen antal poäng.

Andreas Gustavsson 16 1,5, 8p
Mattias Karlsson 16, 1, 4, 7p
Daniel Grozdanovski 16, 1, 4, 7p
Nicke Grozdanovski 16, 1, 2, 5p
Mats Arbring 16, 0, 3, 3p

Andreas Gustavsson, 16, 17, 47 98p
--------------------------------------
Nicke Grozdanovski 16, 14, 40, 82p
Mattias Karlsson 16, 11, 47, 80p
Daniel Grozdanovski 16, 10, 49, 79p
Mats Arbring 16, 10, 34, 64p

Inga kommentarer: