måndag, april 10, 2006

Emmaboda International Airport

Förra året 1 april lanserade vår lokale Östran reporter att nu är allt klart för en storflygplats i Duvemåla utanför Emmaboda. Duvemåla Airport skulle flygplatsen heta. För alla som eventuellt inte vet vad Duvemåla är så är de en liten by utanför Emmaboda som blivit känd av Wilhelm Moberg romaner om Utvandrarna där Kristina som sedermera blev Karl-Oskars hustru bodde i Duvemåla. Sen utvandrade de till USA. Sen har byn blivit känd pga en musikal som blivit en kioskvältare. I sammanhanget ska också nämnas att runt Duvemåla fanns en orörd skog som kallades Trollskogen. En del finns kvar i dag men förra årets storm Gudrun var inte nådig mot skogen som ödelades. Därför fanns de nu inget hinder för att hugga ner resten av skogen och anlägga en storflygplats där med omkringliggande infrastruktur. Det var ett första aprilskämt som man kunde skratta lite åt och finna fascinerande.

Ett år senare lanseras en ny tanke på en storflygplats i Emmaboda som ska ersätta de tre flygplatserna i Kalmar, Växjö och Ronneby. Tanken är lika fascinerande nu som det var för ett år sedan med den skillnad att detta är inget första aprilskämt trots att vi är inne på aprilmånad 2006. Namnet denna gång är Emmaboda International Airport och ska ligga vid den nuvarande flygplatsen Skuteryd där de idag är halkövningar för trafikskolan när de inte anordnas biltävlingar där.

Men som Emmabodabo ser jag andra prioriteringar än att bygga ut flygplatsen. Vi har en tågsträcka mellan Karlskrona och Emmaboda som är milt sagt i dåligt skick och behöver rustas upp. Rälsen är så dålig att den förstör tågen som oftast ersätts med bussar. Där har kommunen gång på gång begärt att banverket ska investera där, men inget händer. Vi har två vägsträckor som behöver också rustas upp. Riksväg 25 som går i norra delen av kommunen är smal med mycket trafik och där sker då och då olyckor. Riksväg 28 som går till Karlskrona behöver också rustas upp för där är inte vägen bara smal utan den är krokig. Det gäller sträckan Vissefjärda till gränsen till Blekinge. Den sträckan, liksom 25.an, har varit på tal länge för rustas upp men som vanligt händer ingenting. Allt läggs på framtiden. På riksväg 28 har trafiken ökat sedan färjelinjen till Polen kom till med tunga lastbilstransporter, dessutom med busstrafik som ersätter tågen, och även på den sträckan sker olyckor.

Jag är ingen vägkramare men jag anser att de vägar som finns ska vara i bra skick så att inga människoliv behöver spillas eller komma till skada. Rusta upp dessa trafikobjekt först, sen kan vi prata om flygplatser.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Problemet är nog att pengarna kommer från olika håll? Det ena påverkas inte av det andra eller?

Öster-AIK 3-0

Higgins

Nicke Grozdanovski sa...

Du menar att flygplatsbygget ger investeringar till infrastrukturen. De må så vara..men de blir betydligt dyrare med flygplatsbygge också. Ser andra priorieteringar än de, men då finns inga pengar

Anonym sa...

Nej jag menar att pengar till en ev. flygplats kommer från ett håll, järnvägen bekostas från ett annat och vägarna från ett tredje?

Higgins

Nicke Grozdanovski sa...

de är sant.. de är olika myndigheter som handhar pengarna och de har sina "Prioriteringar" och de ligger inte i Enmaboda