onsdag, februari 06, 2013

Hatet mot kvinnor måste få ett slut

Den senaste tiden har ett flertal exempel framkommit gällande hatet mot kvinnor. Kvinnor som deltar i samhällsdebatten får utstå sexistiska kränkningar och hot i kommentarsfält, direkt i mejlen eller via telefonsamtal och sms. Kvällens Uppdrag Granskning i SVT kommer ytterligare att visa på hur utbrett och omfattande hatet är.

- Alla måste ta ansvar för att bemöta det hat som kvinnor utsätts för, enbart för att de är kvinnor. Vänsterpartiet kommer att göra det tydligare framöver. Som man och debattör är jag inte tillnärmelsevis så utsatt som de kvinnor som deltar i samhällsdebatten. Det är helt oacceptabelt att kvinnor kränks på det här sättet, säger Aron Etzler, partisekreterare i Vänsterpartiet.

Redan under dagen idag kommer Vänsterpartiet att att ta debatten mot näthatet mot kvinnor genom nätaktivistgruppen ”Vi tar kampen”. Rosanna Dinamarca, Vänsterpartiets utbildningspolitiska talesperson har personliga erfarenheter av att utsättas för hat:

- Som kvinna och feminist är hatet vardagsmat. Jag minns telefonsamtal om hur jag skulle knullas sönder med baseballträ, rädslan av att kika ut genom persiennerna när de sa att de stod utanför och det var bäst att jag öppnade för annars skulle de slå in dörren. Jag har fått brev om att jag bara ska hålla käft och åka hem till mitt land. Polisens ord: Det är sånt du får räkna med.

Många kvinnor vittnar om hur hoten blir ett normaltillstånd i deras liv.

- Hoten har inte upphört, men det fastnar inte längre och när jag hör andra bli förbannade, upprörda och ledsna över sakerna som skrivs till mig förbannar jag det normaltillstånd jag har hamnat i. Det här är inget vi kvinnor ska behöva finna oss i, säger Rossana Dinamarca.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har som man fått flera direkta hot via mail. Har även fått anonyma telefonsamtal och brev i lådan som nån gått förbi med. Min snopp är avskuren i dussintal vid det här laget. Bara för att jag som man ifrågasatt feminismen. Sakligt och i god ton. Så dela gärna offerkoftan med mig. Jag kommer fortsätta kritisera feminismen iallafall.

Nicke Grozdanovski sa...

All näthat är förkastligt och hör inte hemma i ett civiliserat samhälle