torsdag, november 19, 2009

Torsdagsfoto


















Hittade en sajt i dag som heter Torsdagsfoto som varje vecka har ett fototema. Denna vecka är det broar som tema. Titta gärna in och se de andra publicerade brorar som finns. Jag bidrog med att publicera Kopparbron som förbinder fastlandet med Rostockaholme i Emmaboda kommun. Bilden är tagen den 7 juli 2007.

Just denna bro är nybyggd som ni kan se och är inte av koppar utan av vacker trä. Men enligt en sägne fanns här en bro långt innan medeltiden som var byggd av koppar. En rik och mäktig man vid namn Algut bodde på den tiden ute på holmen . Enligt sägnen hånade han här mitt på bron en gång självaste Åskguden Tor under ett regnoväder. Han skrek med knuten näve upp mot himlen "Där uppe dundrar du, men här nere bestämmer jag". Han hann knappt säga meningen färdig förrän en blixt slog ner på bron och bron kollapsade och drog med sig männen och hästarna ner i djupet. Om historien är sann? Tja vad vet jag men man ska nog inte reta Gudarna alltför mycket :-)

9 kommentarer:

Birgitta sa...

Spännande historia om kopparbron...!
Snygg bild av träbron!

Anni sa...

Vilken vacker träbro, har du kollat om det finns någon avbildning av den gamla kopparbron? Är inte koppar lite väl mjukt att bygga broar av, föresten?

Nicke Grozdanovski sa...

Tack Birgitta för kommentar och för att du gillade historien och bilden av träbron.

Anni- Vad jag vet finns det ingen avbildning av den gamla bron. Det var ju ett tag sen den gamla fanns och jag ber om att återkomma om det funnits en bro där innan den nya byggdes. Man gjorde 2007 om hela området till en vandringled som heter Bielkeleden där träbron var en del av tillkomsten av leden.

Sen kanske det finns en anledning till att kopparbron som var byggd av koppar rasade. De som byggde bron var kanske ganska förnärmande av att bron rasade så de hittade på en saftig historia till orsaken till det :-)

Namn: Eva sa...

Kul med en träbro ...tror du är ensam om det!

/Eva

Maria sa...

Snygg bild och spännande berättelse!
Trevlig Helg!

rondine sa...

Fint foto och bro!
Men, vad heter ån?

Nicke Grozdanovski sa...

Tack alla för kommentarer. Trevligt att ni gillar bilden på bron och att just ni tycker om att det är en träbro. Lyckebyån heter ån som rinner under bron.

Trevlig helg önskar jag er alla och välkomna tillbaka.

Kjell E sa...

Fin bo.
Har likheter med bron i Moets trädgård i Giverny.

Har du någon sport där du kan dränka fotbollssorgen i ?

Nicke Grozdanovski sa...

Tack Kjell- Den är väldigt vacker. Mina lag går inte speciellt bra just nu så 2009 har varit ett riktigt mardröms år idrottsmässigt.