måndag, juli 07, 2014

Rapport från rödgrön feministkväll

Bort med allmän visstidsanställning och rätt till heltid som norm på arbetsmarknaden.
En rödgrön regering måste agera omedelbart för att säkra en feministisk agenda och det finns många viktiga feministiska frågor där V, S och MP skulle kunna komma överens. Det blev tydligt under Vänsterpartiets feministkväll i Almedalen, där vi bjudit in företrädare för socialdemokraterna och miljöpartiet och dessutom en namnkunnig expertpanel med Gertrud Åström, ordförande i Sveriges kvinnolobby i spetsen.

- Jag har gott hopp om att en rödgrön regering ska kunna driva feministisk politik, inte minst efter vad jag hört här ikväll, sa Gertrud Åström, men det jag vill skicka med är att man bör agera omdelbart efter valet och att vara mycket tydlig när det gäller att upprätta en organisation som genomgående präglas av det feministiska uppdraget.

I panelen satt Ann-Christin Ahlberg, riksdagsledamot(S), Hanna Lidman, (MP), och Nooshi Dadgostar (V)
- Den feministiska fråga som jag inte skulle kompromissa om i en regeringsförhandling är vinst i välfärden, sa Nooshi Dadgostar.
I expertpanelen ingick, förutom Gertrud Åström, Annica Hedbrant, Handels, Sofia Embrén, vd Rättviseförmedlingen och Unni Drougge, författare och chefredaktör för Roks tidning Kvinnotryck. Unni Drougge efterfrågade bland annat ökade offentliga medel till de ideella kvinnojourerna, som idag drivs under mycket pressade förhållanden.
- Det tror jag faktiskt är en av de frågor som vi snabbt skulle kunna komma överens om, sa Ann-Christin Ahlberg (S).

Inga kommentarer: