tisdag, juni 06, 2017

Livet går vidare




















Den saknade lilla gässlingen som jag upptäckte var borta i går är fortfarande försvunnen och nu är nog all hopp ute. Många faror finns för en gässling och vad som har hänt det kan man bara spekulera i. Det finns många rovdjur som räv, mink, grävling, andra fåglar som måsar, hökar och andra rovfåglar. som gärna tar gässlingar. Stora gäddor kan också äta fågelungar mm. Den kan ju också varit sjuk men det fanns inget som tydde på det. Den kan ha blivit överkörd men inga spår efter den har jag funnit. En del människor gillar inte gässen för att dom bajsar ner området tycker dom Men det ska mycket till för att man ska ta död på en liten gässling så den teorin är nog som tur är utesluten. 
  Det är med all säkerhet något rovdjur som är orsaken till gässlingens förmodade död och då är det okej för även rovdjuren behöver mat och det är en del av naturens gång.Men visst är det sorgligt ändå. Jag har ju följt familjen sen tidig vår och dokumenterade ruvningen som pågick i ca en månad. Jag var nästan med när dom små kläcktes den 20 maj  Så det är med sorg i hjärtat man kan konstatera att den ena gässlingen är borta. Dessutom fick gåsparet bara två ungar i årets kull mot sju i fjol så då är varje förlust kännbart. Men livet går vidare, jag är tämligen säker på att även gäss kan känna sorg efter en förlust men det gäller att fortsätta leva för dom levande skull.









Inga kommentarer: