tisdag, juni 20, 2017

Internationella kören









 Fyra visor som vi sjungit i kören under våren och sommaren

Under senvintern anslöt jag mig till Den internationella kören i Emmaboda under ledning av Emma Åhlander Hansson. Det är ett av bästa beslut jag har tagit för så mycket kunskap och glädje inom musikens värld hade jag inte annars haft någon möjlighet att uppleva. Att man dessutom fått lära känna andra är ett stort bonus. 

Vi över på tisdagskvällar och har under våren och sommaren haft konserter i Nybro, Emmaboda och Långasjö. Det bästa med kören är att det inte bara är en viktig social integrationsprojekt utan också en som jag skrev innan kunskapskälla inom musikens värld. Vi får lära oss om olika stämmor som t ex alt, tenor, bas mm, vi sjunger i kanon och lär oss om musikens grunder och mekanism. Vi började med Lilla snigel och slutade med Joakim uti Babylon av Carl Michael Bellman. Ett stort steg för oss men även väldigt stimulerande. Kören består av människor med olika bakgrund, allt från inhemska svenskar till nyanlända och vi har så roligt ihop. Nu tar vi sommarledigt och kör igång igen i mitten av augusti. Det ser jag fram emot-

Inga kommentarer: