torsdag, juli 14, 2011

På tur med M/F Gåsefjärden- Del 1.

Blekinge skärgård är Sveriges sydligaste och från Karlskrona går det skärgårdsbåtar ut till dem olika öarna. Trots mörka moln och lite duggregn klev jag och Daniel i går ombord på M/F Gåsefjärden för en trevlig skärgårdstur på två timmar.




Här ligger M/F Gåsefjärden redo att ta emot sina passagerare. Hon är 20 meter lång och 5,5 meter bred. Högsta farten är 12 knop och den kan ta 114 passagerare. Båten byggdes 1985 och trafikerar Karlskrona-Tjurkö-Kungsholmen-Aspö på sommaren. Över salongen som har plats för 96 sittande vid bord, finns ett stort soldäck. Gåsefjärden avgår från Fisketorget i centrala Karlskorna.

Här ser man Brändaholm som är ett koloniområde strax utanför statskärnan. Den är uppkommen efter en civil olydnad handling på 1920-talet. Koloniområdet började bebyggas år 1920 och var från början en protest mot att Karlskrona kommun som ville plantera träd på holmen. Mycket tidigt en söndagsmorgon i mars år 1920 rodde fem man i en båt med byggnadsmaterial ut till Dragsö med målsättning att under dagen bygga upp en stuga på Brändaholm. Byggnadstillstånd saknades givetvis och det var därför viktigt att få stugan färdig innan den uppmärksammades. Efter drygt tolv timmars arbete stod vid 19-tiden en liten röd stuga med vita knutar uppförd. På måndagen den 24 mars 1920 uppmärksammades stugan och detta väckte stort uppseende i Karlskrona. Ledamöter från Drätselkammaren  tog en titt på stugan, men ingen visste ännu vem som ägde den. När ägaren sedan hittades blev han kallad han till byggnadschefen som yrkade att stugan måste rivas. Ägaren och många andra arbetade dock för att stugan skulle få stå kvar och att Brändaholm skulle göras om till ett område med koloniträdgårdar och så blev även det slutgiltiga beslutet i frågan. Drygt tre år efter "svartbygget", den 28 april 1923, blev Dragsö koloniförenings kontrakt med Karlskrona stad klart och 37 kolonilotter på Brändaholm delades ut till Karlskronabor som ville köpa en kolonilott.














En del av Karlskrona från Gåsefjäderns akter.









Många vackra hus är byggda på Trossö som är Karlskronas huvudö där statskärnan är byggd. Ingen av de är varandra lik utan här finns en stor mångfald.












En äldre man som fiskar vid den nya bron som går mellan Dragö och Trossö


Varvet i Karlskona.  Karlskronavarvet är ett nybyggnads- och reparationsvarv i Karlskrona med tillverkning och underhåll av örlogsmarina fartyg och ubåtar. Varvsverksamheten har sitt ursprung i den år 1697 grundade Karlskrona örlogsbas 1989 blev Karlskronavarvet en del av Kockums AB, som sedan 1998 bedriver all sin nybyggnad vid varvet. Delar av det gamla varvsområdet upptogs på UNESCO:s världsarvslista 1998 som en del i Örlogsstaden Karlskrona
En vy från havet mot Karlskronas stadskärna. Mitt på bilden syns Fredrikskyrkan med sina två torn, började byggas den 9 september 1720. Första stenen lades av dåvarande landshövdingen Salomon von Otter. 25 augusti året därpå var grundmuren klar, men det skulle dröja till 1744 innan kyrkan kunde invigas. Vid invigningen var dåvarande kronprinsen Adolf Fredrik närvarande. Namnet fick kyrkan dock av kung Fredrik I. På bilden syns också den röda Amiralitetskyrkan som är äldre än Fredrikskyrkan. 20 september 1685 invigdes kyrkan och fick då namnet Ulrica Pia, efter Ulrika Eleonora den äldre.

Kustbevakningen i tjänst.























Gåsefjäderns för. Framför syns  Kastellet Mjölnareholmen höja sig bakom holmen.







Marinmuseum i Karlskrona.Museet har anor sedan 1752 och här berättas den svenska marinens historia. Mitt i den historiska miljön på ön Stumholmen i Karlskrona sträcker sig Marinmuseums vackra och omtalade byggnad på en pir ut i vattnet. Här har både stora och små chansen att uppleva den svenska marinens händelserika historia på en plats som i flera hundra år tillhört försvarsmakten










Befästningstornen Godnatt uppfördes under åren 1857–63. De är de sista exemplen på kärntorn, en fästningstyp som sedan medeltiden förekommit i Sverige och övriga Europa. Redan under byggtiden blev de omoderna, murverket var för klent för modernt artilleri.


Kungsholms fort fullbordades under loppet av 100 år. Kungsholms fort började byggas på order av Sveriges dåvarande konung, Karl XI och skulle skydda Örlogsstaden Karlskrona vid det södra inloppet i dess skärgård. I juli 1680 var de första artilleripjäserna på plats och byggnationen var igång. Fortet omfattar en mängd byggnadsverk, t ex donjonen i tre våningar med flankerande torn. Hamnen är en av de mer säregna miljöerna i Karlskronas fästningsverk. På Kungsholmen ligger också en botaniskt intressant park med exotiska växter.


Mellan år 1902 och år 2000 användes fortet som utbildningsplats åt delar av Karlskrona kustartilleriregemente (KA2).  Efter avvecklingen försvann stora delar av verksamheten vid fortet. Fram till 2007 utbildades Bassäk- och senare Säkerhetskompani sjö-soldater, men sedan början av 2007 är verksamheten förflyttad till Göteborgs garnison. Idag utbildas Basskyddskompaniet under sin GSU (grundläggande soldatutbildning) vid Kungsholms fort.

Inga kommentarer: