fredag, september 17, 2010

Förstagångsväljare,-Del 1

I valet i på Söndag är det rekordmånga förstagångsväljare och jag har ställt frågor två av dem om deras tankar inför sitt första val och den första Martin Olsson från Västerbotten kommer till tals nu.

Jag heter Martin Olsson 18 år, är 7.a på Vänsterpartiet i Skellefteås kommun lista och sen är jag ordförande i Ung vänster Skellefteå. Jag går andra året på hotell och restaurang programmet på Balderskolan . Framtidsdrömmar, det var svårt , vill ju gärna bli något inom politiken för vänsterpartiet men annars så vill jag nog bli kock :) men den närmsta framtidsdrömmen måste nog vara att vi vinner valet vi rödgröna , sen skulle jag gärna vilja att vänsterpartiet vann valet nångång men man kan ju hoppas , och då vill jag vara med och påverka som en politiker för vänsterpartiet i riksdagen ! Det är några av mina drömmar!

1. Detta är ditt första val. hur går dina tankar inför detta?
Mina tankar inför detta val är att vi måste vinna valet vi rödgröna , annars kommer Sverige gå under, Det är nu det gäller nu måste vi vinna !


2. Har du varit intresserad av politik innan och hur började det?
Jag har egentligen var intresserad av politik hela livet , är uppväxt i en arbetar familj , min mamma har varit kommunist hela livet ,hon röstar på vänster , så jag har fått det av henne och dom fina värderingar som vänstern har , RÄTTVISAN KOMMER FRÅN VÄNSTERN

3. Varför tycker du det är viktigt att rösta?
Det är jätteviktigt att rösta för att det är inte i alla länder man får göra det men i sverige har vi den fina gåvan att man får det och då måste man visa och ta vara på den möjligheten som finns , istället för att ligga på sofflocket och skita i det !


4. Hur har du följt valrörelsen?
Jag jobbar ju i valrörelsen för Vänsterpartiet och Ung vänster så jag har följt den väldigt noga !

5 Vad säger du till de som säger att de inte ska rösta?
Rösta , det är för ditt eget bästa och visa att du bryr dig !

6. Diskuterar du mycket politik med dina vänner
Jo rätt så , men alla är inte intresserade

7. Vilka frågor tycker du är viktigast för ditt ställningstagande?
Bostad , jobb , skola sen din rätt till en bra vardag oavsett vilken samhällsklass du tillhör , låt dom rika betala mer i skatt , nu är det vår tur !


8. Förhandsröstar du eller är det vallokalen på söndag som gäller?
Jag röstar i vallokalen på söndag

9. Har du bestämt dig hur du ska rösta?
Jag ska rösta för solidaritet och rättvisa , Så min röst hamnar på Vänsterpartiet i alla val !

10. Här är svaret fritt om det är något du vill framföra.

-

Tack Martin för dina svar och att du tog tid till dig för att besvara mina frågor. Jag önskar dig och alla andra lycka till i valet.

Inga kommentarer: