fredag, september 17, 2010

Förstagångs väljare- Del,2

Dags att ställa några frågor till Ellen Elvung som får rösta för första gången i detta val. Hur går hennes tankar inför valet.

Jag heter Ellen Elvung, är 18 år och går på Vilhelm Mobergsgymnasiet i Emmaboda. Jag bor hos mina föräldrar på Holmarna utanför Åfors. På fritiden så jobbar jag mest med Luen, min 14-åriga häst. I framtiden vill jag jobba som antingen läkare eller veterinär, eller vad som helst annat som intresserar mig.


1. Detta är ditt första val. Hur går dina tankar inför detta?
Hej! Jag tycker att det är jättespännande att för första gången få vara med och själv visa vad jag tycker.


2. Har du varit intresserad av politik innan och hur började det?
Mina föräldrar har alltid varit tydliga med vad de tycker och politik är något som har funnits i vardagen hela tiden sen jag var liten. Det är något som vi pratat om vi matbordet och som liten och nyfiken så ville man såklart veta mer. Jag ser det inte som att jag har ett speciellt stort intresse för politik, men jag tycker att det är min skyldighet som medborgare att åtminstone ha lite koll på vad det handlar om.

3. Varför tycker du det är viktigt att rösta?
Jag ser det som ett perfekt tillfälle till att få vara med och säga sin åsikt. Kanske inte bara för att säga hur man vill att det ska vara, utan också poängtera hur man INTE vill att det ska vara.

4. Hur har du följt valrörelsen?

Jag har inte aktivt försökt hänga med i alla svängar men jag har lyssnat och tänkt till i förbifarten när man hör någon som talar på radio, en debatt i TV eller två kompisar som diskuterar.

5. Vad säger du till de som säger att de inte ska rösta?
Jag frågar vilken anledning de har till att inte rösta. Oftast är anledningen att de inte är tillräckligt insatta och mitt motargument är att bara genom att leva här i Sverige så är man på något sätt involverad i politiken.


6. Diskuterar du mycket politik med dina vänner
Inte i vanliga fall men nu inför valet så försöker jag diskutera det med de flesta. Dels för att jag är nyfiken på hur de tänker och dels för att jag vill dela med mig av mina tankar.

7. Vilka frågor tycker du är viktigast för ditt ställningstagande?
Jag tycker att det är svårt att ta hänsyn till alla ”småfrågor”. I vissa frågor kanske jag tillhör den ena sidan och i en annan fråga den andra. För mig är ideologin och människosynen viktigast.

8. Förhandsröstar du eller är det vallokalen på söndag som gäller?
Det blir nog vallokalen på söndag.

9. Har du bestämt dig hur du ska rösta?
Ja, jag är 100% säker.

10. Här är svaret fritt om det är något du vill framföra?
Jag vill uppmana alla att gå och rösta! Tänk om det blir lika, då kan det vara din röst som avgör!


Tack Ellen för dina svar och att du tog tid till dig för att besvara mina frågor. Jag önskar dig och alla andra lycka till i valet. Slutligen vill jag uppmana er alla att gå och rösta om ni inte redan har gjort det. Det är viktigt att ta ställning i samhället och din ställning påverkar andras liv. Det är en av många anledningar för att du ska rösta.

2 kommentarer:

Ling sa...

Vilken smart syster jag har! Bra intervju Nicke!

Nicke Grozdanovski sa...

Tack Ling... Din syster är väldigt klok och det är du också.. :)