onsdag, mars 22, 2006

Om Politik

Man tänker en hel del i bilen när man jobbar natt, fast man måste ju hålla koll på vägen givetvis :-). En fråga som man tänker på varför de är svårt att få människor in i politiken. Så fort man nämner ordet politik så rynkar folk på näsan och tycker de är så tråkigt. Men åsikter har de i massor om allt, men de förknippar inte det med politik och skulle man nämna lite försiktigt att åsikter och politik faktiskt hör ihop så köper de inte alltid de heller.

Man kan ju förstå till viss del var detta förakt för politik kommer från. Folk ser den ena skandalen efter denna andra rulla fram på TV och media är inte sena med att basunera ut feta löpsedlar om dessa affärer. Men detta är inte politik utan enskilda människor som är politiker som inte har omdöme om vad som är rätt och fel. Nu senast var de Laila Freivalds som stod i skottgluggen efter Tsunaminkatastrofen och historien om nedsläckingen av viss sida på Internet. Nu har hon tagit sitt förnuft till fånga och avgått.

Det som irriterar mig mest att de har så svårt att erkänna att de gjort fel eller gjort en felbedömning men de irriterar mig minst lika mycket att de alltid krävs avgångar hit och avgångar dit av andra som inte har samma ansvar. Jag tycker att man först ska anmäla till konstitutions utskottet så de får utreda händelsen och kommer de fram till att ett stort fel begåtts då kan man kräva enskildas avgång.

Jag försöker förmedla en annan sida av politiken. Att de finns massor av människor oavsett färg som lägger ner mycket av sin tid på att arbeta politiskt, för en idé som de tror på. Att
Man har chans att påverka de man tycker är fel tillsammans med andra som bär på samma idé. Man får diskutera med andra som kanske inte har samma idé som en har men man får träna på argumentation och i en staka fall t o m ändra åsikt.

Sen är de helt klart att man själv väljer hur mycket man vill vara aktiv, de finns en liten obefogad oro att man tvingar folk in i uppdrag som de egentligen inte vill. Givetvis ser man att så många som möjligt blir aktiva efter sin förmåga och vilja. Men väljer man att bli passiv medlem är det upp till var och en.

En annan vinkling av politiken är att många tror att de är lika med partipolitik men de är inte så. Är man med i en idrottsförening så diskuterar man lite politik utefter sin verksamhet, Fackligt verksamhet är ju definitivt politik som handlar om t ex. arbetsmarknaden och lönekamp. Att vara aktiv i hyresgästföreningen är också politik som handlar om bostadspolitiken. Jag kan räkna upp Handikappföreningar som uppvaktar politiker som har ansvar för handikappsfrågor och andra intresseföreningar som är politiska i sin aktiva utformning.

Så nu har jag knutit säcken och sagt de jag vill för denna gång :-) Nu ska strax till min far (mor hon jobbar) för att hämta min Tornado som är där de nätter jag jobbar. Han är mitt hunddagis och Tornado trivs där tillsammans med sin bror Rambo som bor hos mina föräldrar.

2 kommentarer:

Mats sa...

Vi kan lida tillsammans över Hammarbys eskapader i allsvenskan. Att vara bajrare är en riktig prövning. I och för sig är det nog ännu tuffare att vara Åtvidabegs fan...hehe

Ha det fint

Nicke Grozdanovski sa...

Jadu Mats :-) De är i prövningens tid man stärks så vi är starka I Hammarby och framför allt luttrade :-) Men vi kommer likt fågeln Fenix alltid tillbaka