fredag, mars 17, 2006

Artikeln

Ännu en dag har börjat och de är skönt att ta ledigt över helgen nu efter en händelserik natt där jag körde fast i snön med bilen. Händelsen ägde rum ute i på en skogsväg mitt i natten klockan halv tre, där jag satt ensam i bilen i en snövall. Efter ungefär 90 minuters grävande och några extra laddade svordomar som inte ska citeras här kom jag loss och kunde köra bilen tillbaka och återta mitt ordinarie arbete, för jag upptäckte att de är inte så kul att ordna parkeringsfickor på en snöig skogsväg mitt i natten. Men händelsen slutade ändå lyckligt och bra. Det enda som hände med mig var mina blöta kläder och min sårade stolthet. Men båda de två är inte värre än att de kan återställas i sitt ursprungliga skick.

Desto roligare var de att läsa barometern där vår artikel nu är publicerat. Det blev som jag trodde en bra och saklig artikel.

Sammanfattningsvis kan man säga att de står att vi i vänstern vill ha separata biståndsbedömare som kan handlägga ärendena på ett smidigare sätt än vad som är fallet i dag. I dag krävs en skriftlig ansökan som enhetscheferna på de respektive serviceområdena sedan bedömer via en utredning om de finns behov att flytta till ett särskilt boende. Vi menar att de egentligen inte ska vara någon som bestämmer över en människa var den vill bo oavsett om man är ung eller äldre. Självklart måste man undersöka den ansökandes bakgrund och behov, men de gör man ju om man ska söka lägenhet i en bostadsbolag. Men de är ingen som nekar om de finns plats förstås. Vi tycker att ensamhet ska vara ett skäl nog till att få ett särskild boende. Valmöjligheten ska vara stor för de äldre. Jag tror inte att de allra flesta vill flytta från sitt hem där man kanske bott i många år och det ev. flyttbeslutet inte är spontant utan genomtänkt. Kvarboendeprincipen innebär att man ska ges möjlighet att bo kvar hemma i den egna bostaden och inte att man ska tvingas till det.

Avslutningsvis är de viktigt att peka på allt positiva som sker inom äldreomsorgen också. Det är viktigt att vara objektiv och se både de negativa sidorna för att de ska bli förbättringar men också plocka fram de positiva sidorna för att muntra upp äldre och personal som jobbar inom äldreomsorgen. Det måste bli fint igen att jobba med äldre, att se att man kan ge en värdig tillvaro byggd på humanitet och respekt för den enskilde.

4 kommentarer:

tomasrj sa...

Visst blev artikeln jättebra! Det ska ni vara väldigt nöjda med!

Apropå snödrivor... det gick bättre när du hade en co-driver som kunde putta på...

Anonym sa...

Grattis en fin artikel, det gorde ni bra
Agneta

Nicke Grozdanovski sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Nicke Grozdanovski sa...

Jag tackar mina kamrater Tomas och Agneta för de orden om artikeln :-)