tisdag, mars 14, 2006

Äldreomsorg.

Nyduschad och redo att ta sig an denna tisdag som innehåller träff med min partikamrat Hugo Grönlund i eftermiddag, vi ska fika på Emmagården och gå igenom lite grann hur vi ska lägga upp mötet med Tidningen Barometern i morgon. De ska handla om vår syn på äldreomsorgen i kommunen som är bra med inte tillräckligt bra för pensionärernas valmöjligheter.

Jag anser att vi gör så gott vi kan när de handlar om äldreomsorgen i vår kommun. Men det finns brister. För några år sedan var de nästan fult och inte bra att bo på de särskilda boendena i kommunen. Pensionärerna skulle bo hemma tills de dör eller blev så pass illa däran att de blev tvunget att flytta till ett annat boende och knappt ens då fick man det. Man var till och med inne på att dra ner och lägga ner en del av de särskilda boendena. Nu mera så ser man de som en tillgång också och de är en del vänsterpartiets förtjänst eftersom vi har drivit på. Det är bra ruljans på uthyrnings frekvensen numera. Det är inte länge som lägenheter står tomma. Det viktiga för mig och partiet är att de äldre får välja i så lång utsträckning som de går. Kan de inte välja själva så måste anhöriga tillsammans med biståndsbedömaren komma överens om ev. flytt.

Enligt mitt sätt att se på de hela finns minst tre sorters handikapp, fysiskt, psykiskt och socialt handikapp. De två förstnämnda är rätt så klara med va de innebär att vara handikapp och man får hjälp med de man behöver. Det sociala däremot är de inte alltid man tar på allvar. Man tycker att man får tillräcklig med socialt umgänge fast behovet är större än så. Fast många gånger är hemtjänst personal de enda personer dessa äldre träffar och alla vet att hemtjänst personal ”har all tid i världen” att bedriva social verksamhet. Är man för övrigt kry så kan ett socialt handikapp bidra till att man försämras och de är förödande för den enskilde.

Det finns i kommunen något som kallas ”daglig verksamhet” som om jag ska vara ärlig inte vet hur bra de fungerar men en sak vet jag att, de aldrig blir spontan umgänge.

Äldreomsorg är något jag brinner för och de kommer fler tankar och idéer om detta brinnande ämnen framöver. För nu måste jag sluta och få lite mat i mig och sen ut med Tornado så han får nosa lite på snön :-)

Denna vecka jobbar i natt o sen onsdag o torsdag natt, sen tar vi helg igen med bandyfinal på söndag som höjdpunkten :-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan. Jaa du, inte vågar man bli gammal, när man tänker på äldreomsorgen i dag och bättre blir den nog inte, men vi får fortsätta kämpa.
Agneta
Min Blogg

http://agneta.blogdog.se/blog.html

Nicke Grozdanovski sa...

Man får ta en dag i taget o hålla ålderdommen så lång borta som möjligt. Men de kommer förhoppnongvis trots allt :-) Man vill ju ändå leva.