söndag, februari 28, 2016

Minne av fredagen 28 februari 1986

Fredagen den 28 februari 1986 befann jag mig i Kosta hos mina vänner Goce och Stojna Cosevski och deras föräldrar Risto och Neda. Jag själv var då 14 år gammal och bodde med mina föräldrar i Åfors. Det politiska intresset fanns redan där och jag var väldigt röd i mina åsikter redan då och sympatiserade med socialdemokratin och deras värderingar. Jag hade ännu inte upptäckt det andra alternativet VPK vänsterpartiet kommunisterna som (v) dom hette vid denna tid. Jagvar dock aldrig medlem i SSU men Goce som är ett år äldre var det. Lillasystern Stojna vet jag inte om hon var medlem men intresserad var hon av politik. Samtalen denna fredagskväll dominerades som brukligt när vi träffades av politik och musik. Vi gick och lade oss helt ovetande vad som pågick i Stockholm denna kväll den 28 februari 1986. Innan sömnen infann sig fortsatte den politiska diskussionen.

På morgonen den 1 mars väcktes vi av mina vänners mor vid sjutiden. Hennes ansiktsuttryck andades förskräckelse när hon frågade oss om vi hade hört nyheterna.
Vi tittade förvånade på varandra och sa i kör:
- Nej det har vi inte, berätta vad som hänt
- Dom har skjutit statsminister Olof Palme och han är död. Det säger dom på TV

Jag minns att jag trodde att hon skojade med oss samtidigt man förstod på ett ögonblick att detta är inget man skojar om. Vi rusade upp och sprang klarvakna upp till närmaste TV för att titta på extra sändningarna från rapport. På Tv kablade rapportredaktionen ut nyheten om mordet och spekulationerna var redan i full gång om vem som låg bakom mordet. Detta har sedan fortsatt i 30 år och mordet är ännu inte löst trots att en person dömdes för mordet på Palme i tingsrätten. Men Christer Pettersson friades sen i hovrätten och resningen avslogs i Högsta domstolen.

Inga kommentarer: