fredag, mars 20, 2015

Solförmörkelse

I dag var det total solförmörkelse i norra Atlanten där Färöarna och Spetsbergen låg i den totala området. I Sverige var den partiell med störst procent i norr och väster. I Emmaboda skymde solen 79% av solen. Trots utlovad mulet väder kunde man skymta solen mellan molnlagren så att förmörkelsen syntes. Däremot hade jag svårt att fotografera förmörkelsen, det var svårare än förväntat. På min bild syns solen som en vanlig sol eller kanske rättare sagt som en måne eftersom jag drog ner ljuset på bilden för solen skulle framträda bättre. Men det hjälpte inte, min utrustning räckte inte till. Men jag fick uppleva förmörkelsen med blotta ögat och det är var en upplevelse 

Men jag vill ha en förmörkelsebild på min blogg så jag fick använda Göran Johansson fina förmörkelsebild om hur det såg ut om man har rätt utrustning. Tack så mycket Göran



















Foto: Göran Johansson

solförmörkelsen live

Inga kommentarer: