söndag, december 22, 2013

En decembertur till Karlskrona

I dag blev det en trevlig söndagstur till Karlskrona med det nyinvigda Krösatåget. Detta tillsammans med min goda vän Ann-Carina Dowert som liksom jag bor i Emmaboda.















Min resekamrat Ann-Carina Dowert
En vecka sen Krösatåget till Karlskrona invigdes. I dag var det premiärtur för mig och Ann-Carina.
Som ett rymdskepp reser sig Trefaldighetskyrkan när man närmar sig Stortorget
 Inne i Fredrikskyrkan som också finns på Stortorget. Fredrikskyrkan, som fått sitt namn av kung Fredrik I, invigdes 1744 i närvaro av kronprins Adolf Fredrik och hans blivande gemål prinsessan Lovisa Ulrika av Preussen, vilken han nyss avhämtat i örlogshamnen.

Karlskrona anlades av Karl XI 1680 och är en typiskt 1600-tals stad,
1709 invigdes Trefaldighetskyrkan. Den var dock inte färdig vid invigningen. Bland annat saknades taket. Man hade istället en kraftig segelduk. Finansieringen av koppartaket tog ytterligare 41 år!

God fika är alltid trevligt när man är ute och reser. Kycklingfralla med Coleslaw
Fiskfontän nära Stortorget som man ser i bakgrunden
Vackra byggnader finns det gott om i Karlskrona
Vy mot Drottninggatan
Karlskrona Arbetarförenings hus
Pittoresk bakgata mitt i stan
Även fåglar som måsar, duvor, kajor mm trivs i Karlskrona.

1 kommentar:

Lasse Strömberg sa...

I den där fontänen du har på bild badade vår hund i en sommar när han tyckte det var alldeles för varmt för att gå omkring i en stenstad i stället för att ligga i skuggan i skogen,