fredag, juli 26, 2013

Jean-Claude van Damme

Jean-Claude van Damme är inte den störste skådespelaren av alla.
Dock tror jag inte alls att han är så dålig som det ibland har verkat. Skälet till att det i somliga rullar varit en plåga att lyssna till dialogen är att han aldrig lyckats lära sig engelska riktigt. Samtidigt har han oftast spelat amerikan, och då blir det så klart inte trovärdigt med extremt tydlig, fransk brytning. Dock minns jag ett avsnitt av "Vänner" där han dök upp och spelade fransman - men han är belgare - och då funkade det väldigt bra. Han var till och med rolig - på riktigt.

Jag ömmar för "gamla" actionhjältar; Van Damme, Lundgren, Thomas Ian Griffith, Chuck Norris, Jet Li med flera - och har sett det som ett slags plikt att se deras filmer med förhoppningen att "den här gången är det nog riktigt bra". Jag minns två tillfällen när det också varit så: "Universal Soldier" med van Damme och Lundgren som nerfrysta krigsmaskiner och "Timecop" med van Damme där historien delvis baseras på HG Wells. Vid närmare eftertanke... van Damme-rykaren "Sudden Death" är inte heller fel.

Nu gläds vi åt att det ska göras remakes av 80-talsklassikerna "Bloodsport" och "Kickboxer" - även denna gång med van Damme i huvudrollerna. Det kommer troligen att bli bättre nu. Det är åtminstone en förhoppning, för originalen är inga cineastiska milstolpar. De är dock sevärda för att de är så... som de är.
Vid närmare eftertanke: Jag har aldrig sett Jean-Claude van Damme dansa balett. Det är ju det han är skolad till. Måste kolla det!

Peter Lejon, Långelyck
e

Inga kommentarer: