I dag överlämnade Trafikverket sitt förslag på nationell plan för vårt transportsystem för perioden 2014 -2025 till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd. Regeringen har satt den ekonomiska ramen och förutsättningarna för satsningarna genom förra årets infrastrukturproposition. Myndighetens möjligheter till förslag på nödvändiga investeringar för omställning till hållbara transporter är därmed ytterst begränsade. Förslaget kommer att gå på remiss till oktober i år.
- Ett skifte från väg till spår kräver investeringar och prioriteringar. Människor och företag måste få möjligheter att resa hållbart. Vänsterpartiet föreslog ökade infrastruktursatsningar med 73 miljarder under perioden och flyttat fokus från nya vägar till kraftigt utbyggd järnväg och ökad kollektiv- och cykeltrafik. Med ökade investeringar kan våra resor klimatanpassas och sysselsättning stimuleras, menar Siv Holma, trafikpolitisk talesperson (V).
- Trafikverkets förslag innehåller satsningar som Vänsterpartiet drivit under lång tid. Men vi kan inte längre skjuta upp satsningar som höghastighetsbanor och Norrbotniabanan. Högre hastigheter på Ostkustbanan, Dalabanan, och Södra stambanan samt byggande av Kaunisvaarabanan är åtgärder som bör genomföras snarast möjligt. Nya vägprojekt som Förbifart Stockholm är ett gigantiskt misstag för långsiktig hållbarhet och blockerar satsningar på modern kollektivtrafik, avslutar Siv Holma.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar