EN SOCIALISTISK BLOGG MED INRIKTING PÅ POLITIK, SPORT, HISTORIA, KULTUR, FOTO OCH ANDRA ÄMNEN SOM RÖR LIVETS HÖGTIDLIGA OCH VARDAGLIGA GULDKORN. SKRIBENT: NICKE GROZDANOVSKI (V), EMMABODA. ONLINE SEN 10 MARS 2006!
lördag, april 14, 2012
Isvarningarna ignorerades
Titanic såg ut att gå mot en lugn och problemfri jungfruresa, men efter bara en resdag skulle man få ta emot varningstelegram angående isberg. Kapten Smith valde då efter den första varningen att ändra kurs i en mer sydlig riktning, troligen för att undvika isen föröver. På förmiddagen den 14 april fick telegrafisterna ombord isvarningar från fartyget Caronia.På kommandobryggan ansågs inte denna rapport som särskilt allvarlig, då man resonerade att isberg på Atlanten vid den här tidpunkten på året bara var naturligt. De trodde även att de skulle kunna upptäcka ett isberg från långt håll. Vädret denna dag var till en början regnigt och kallt till skillnad från föregående dagars solsken och lätta vindar. Ombord pågick olika former av fritidsaktiviteter beroende på vilken klass man reste med, exempelvis hölls gudstjänster för alla klasser. Titanics båda telegrafister Harold Bride och Jack Phillips, tog ungefär två timmar efter rapporten från Cunards linjen Caronia emot nästa varning angående isberg, denna gång från den holländska ångaren Noordam.
Fler varningar väntade strax efter middagstid, men de flesta nådde inte kommandobryggan. På eftermiddagen sjönk temperaturen, och det blev kallare. Klockan 19.30 mottogs rapporter från S/S Californian om ett kraftigt isfält beläget endast en halv mil söderut. Vid denna tid ansvarade andrestyrman Charles Lightoller för skeppet, då kapten Smith var bjuden på middag i första klass. När Smith senare anlände till kommandobryggan samtalade han med Lightoller angående de kalla väderförhållanden som nu rådde. Man beslutade på kommandobryggan att informera bland annat utkikskorgen, och be honom att hålla ett extra öga efter isberg. Lightoller fick återigen ansvaret på bryggan då Smith beslutat sig för att gå till sängs, klockan var då runt 21.20. Titanic höll nu en maxfart runt 21 knop. Kommandobryggan var medveten om att väderleken skulle försvåra möjligheterna att upptäcka ett isberg i tid, ändå behöll man samma höga fart. White Star Lines direktör hade tidigare under dagen samtalat med kapten Smith om fartygets insatser hittills under jungfruresan. Man kom fram till att Titanic har haft en mycket bra maxfart och enligt vissa källor kom Ismay nu med förslaget att öka farten ytterligare, något som han själv förnekat.
Det började nu bli allt lugnare ombord på fartyget. Passagerare från de olika klasserna hade gått och lagt sig, eller var på väg att göra det. Underhållningen var slut för dagen och orkestern hade slutat spela. En av telegrafisterna, Harold Bride, hade gått till sängs och nu var endast Jack Phillips närvarande i Marconirummet, där han hade fullt upp med sitt arbete. När klockan var 23.05 fick han ett meddelande från skeppet Californian. Dennes telegrafist sände en telegrafrapport som löd: ”Vi har tvingats stoppa och är nu omgivna av is”. Phillips som hade fullt upp med sina arbetsuppgifter svarade: ”Håll klaffen, sluta! Jag har kontakt med Cape Race”. Uppe på kommandobryggan hade nu förste styrman William McMaster Murdoch befälet då kapten Smith fortfarande befann sig i sin hytt.
Källa: Wikipedia
Etiketter:
Historia
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar