Skolverket publicerade igår resultat från den internationella kunskapsjämförelsen PISA 2009. Svenska 15-åringar har allt sämre kunskaper i läsförståelse. Det allvarligaste resultatet för svensk del i den senaste PISA-undersökningen är att skillnader i resultat mellan elever med olika bakgrund ökar och att den svenska skolan inte längre tillhör de mest likvärdiga. Vänsterpartiets skolpolitiske talesperson Rossana Dinamarca är kritisk till den svenska skolans utveckling:
– De reformer som genomfördes i början av 1990-talet har nu fått full effekt och har skapat en segregerad skola. Kommunalisering, möjligheten att välja skola och ökningen av fristående skolor har delat upp skolan efter social bakgrund och det har påverkat alla elevers resultat negativt. Den ansvariga ministern, Jan Björklund, brukar säga att effekterna av hans förslag och åtgärder inte kommer att få full effekt förrän om tiotalet år. Tyvärr har han fel – vi ser redan nu hur högerregeringens skolpolitik förstärker effekterna av segregeringen, säger Rossana Dinamarca.
– För Vänsterpartiet är det självklart att det är skolan, och inte eleverna själva, som ska ta ansvar för att alla får de kunskaper de har rätt till. Det behövs därför mer resurser och att en större del resurserna går till de elever som behöver mest hjälp. Givetvis ska alla pengarna också gå till eleverna och inte till privata vinster i fristående skolor, säger Rossana Dinamarca.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar