EN SOCIALISTISK BLOGG MED INRIKTING PÅ POLITIK, SPORT, HISTORIA, KULTUR, FOTO OCH ANDRA ÄMNEN SOM RÖR LIVETS HÖGTIDLIGA OCH VARDAGLIGA GULDKORN. SKRIBENT: NICKE GROZDANOVSKI (V), EMMABODA. ONLINE SEN 10 MARS 2006!
fredag, september 12, 2008
50 miljoner till Emmabodabanan
Allt har varit fridfullt fram till för ca 20 år sedan då första hoten mot en av sträckorna nämligen den till Karlskrona visade sig för första gången. Sedan dess har vi levt med denna hot över våra huvuden. Sträckan mellan Växjö- Kalmar har rustats upp och har i dag en tillfredsställd standard. Däremot är sträckan till Karlskrona efterbliven och trafikeras i dag med både tåg och buss. Järnvägsrälsen är undermålig och går hårt på tågens hjul. Sträckan har varit nedläggningshotat och vi i Emmaboda har genom åren kastats mellan hopp och förtvivlan. Alla partier i kommunen har agerat tillsammans, via gemensamma manifestationer, och var för sig för att bevara och rusta upp banan. Även invånarna och politikerna i Karlskrona har varit om utrycket tillåts med på tåget. Det har varit en hård kamp som nu kanske ger resultat.
I går presenterades en del av regeringens infrastruktur proportion och den visade att Emmabodabanan får 50 miljoner kronor under 2010 för upprustningen av sträckan. Kostnaden för upprustningen av hela den 57 km långa banan ligger på ofantliga ca 700 miljoner och då är 50 miljoner inte så mycket. Men samtidigt är det skönt att det sätts av medel för att börja upprustningen och att kommande infrastruktursatsningar fullföljer projektet till sitt slut.
Men vi i Emmaboda är luttrade vid detta laget och vi ropar inte hej förrän arbetet börjar ute på spåret. För oss är det viktigt att behålla Emmabodabanan för persontrafik men även för godstransporter för att få bort en del av lastbilstrafiken på våra vägar. Vi som bor och verkar här vill vara den järnvägsknut som hela vårt identitet bygger på. Utan den förlorar vi en stor del av vår livsnerv och det vore förödande för Emmaboda kommun. Nu lever hoppet om en fortsatt satsning och trafik på sträckan Emmaboda- Karlskrona.
1 kommentar:
Välkommen att lämna din kommentar och synpunkter. Dem är både värdefulla och läses med glädje.
För att få kommentera gäller att man följer god internetsed vilket bland annat inkluderar följande:
- Inga personangrepp.
- Inga hot.
- Inga kränkande eller rasistiska kommentarer.
- inga rena provokationer.
- Inga stötande uttalanden.
- Ingen länkdumpning
- Kommentaren ska vara relaterad till inlägget med undantag om jag anser att särskilda skäl föreligger.
- Kommentarer på inlägg äldre än 7 dagar granskas innan publicering.
Kommentarer som jag anser bryter mot dessa regler kommer jag att ta bort.
Vi får hålla tummarna för en upprustning av banan. Som teknik-okunnig person undrar jag dock bara om det finns nyare byggsätt för järnväg än bara gammaldags räls? Jag menar, om man nu skall bygga för framtiden ...? Magnetbana, snabbspårvagn av rälsbussmodell??
SvaraRaderaKopplingen till hamnarna i Karlskrona och Kalmar kan också vara viktig om man vill få över mer transporter från vägarna till mer trafik- och miljöekonomiska tåg och båtar. Mycket av de tunga transporterna till södra och östra Småland borde väl kunna komma med båt och sedan gå vidare med tåg, förbi Emmaboda och in i de djupa skogarna.