Hjo var Västergötlands hamnplats vid Vättern. Den stod för förbindelserna österut till den under senmedeltiden viktiga staden Vadstena och till Hästholmen. Vadstena kloster hade ett eget hamnmagasin och gård i Hjo. Förutom stadskyrka och ett härbärge för de resande saknade Hjo kyrkliga inrättningar under medeltiden.
När staden erhöll stadsprivilegier är inte känt, troligen i början av 1400-talet. Den första bevarande skriftliga uppgiften om Hjo som stad finns i Erik av Pommerns skattebok från 1413. Den noteringen är också orsaken till att Hjo kommun 2013 kommer att fira 600-årsjubileum. 1586 förnyades stadens äldre privilegier, vilka stadfästes och utvidgades. Hjo förblev dock en mycket liten stad, man hade år 1805 350 innevånare. Anläggandet av Göta kanal innebar dock ett uppsving för staden, 1854 stod den nya hamnen färdig, vilken ansågs vara den bästa vid Vättern. 1873 invigdes den smalspårikga järnvägslinjen till Stentorp vid Västra stambanan (Hjo-Stenstorps Järnväg) och 1878 invigdes Hjo badanstalt, vilken lockade rika besökare, och Hjo fortsatte att växa även efter att Vätterhamnarna förlorat sin betydelse. 1880 hade staden 1 446 innevånare och 1910 2 268 innevånare. I dag har Hjo 6094 invånare (2010).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Välkommen att lämna din kommentar och synpunkter. Dem är både värdefulla och läses med glädje.
För att få kommentera gäller att man följer god internetsed vilket bland annat inkluderar följande:
- Inga personangrepp.
- Inga hot.
- Inga kränkande eller rasistiska kommentarer.
- inga rena provokationer.
- Inga stötande uttalanden.
- Ingen länkdumpning
- Kommentaren ska vara relaterad till inlägget med undantag om jag anser att särskilda skäl föreligger.
- Kommentarer på inlägg äldre än 7 dagar granskas innan publicering.
Kommentarer som jag anser bryter mot dessa regler kommer jag att ta bort.